Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Projekt ska utveckla bussresemål

Välkänt besöksmål i Sörmland: Gripsholms slott.

Vad är det som gör att vissa destinationer lyckas som besöksmål för bussresor? Ett nytt pilotprojekt ska kartlägga framgångsfaktorer för resmål för bussgrupper och sprida kunskaperna vidare. Målet är att göra det möjligt för besöksmål att förbättra sina produkter för bussföretag och bussresearrangörer. Projektet kring utveckling av bussresedestinationer genomförs under det närmaste året i samarbete mellan Sveriges Bussföretag och Sörmlands Turismutveckling AB (STUA).

Syftet med projektet är att identifiera framgångsfaktorer hos besöksmål som lyckats bra gentemot bussföretag som målgrupp och se om det går att dra några generella slutsatser kring bra metoder. Därefter kommer ett antal besöksmål i Sörmland få testa att utveckla sina produkter gentemot bussföretag som målgrupp.

– Vi vet att bussföretagen oftare kommer tillbaka till vissa besöksmål än till andra. Det ska bli väldigt intressant att titta närmre på vad det är som faktiskt spelar störst roll när resorna planeras, säger Oscar Sundås, branschutvecklare turist- och beställningstrafik på Sveriges Bussföretag.

Målet med projektet är att få fram en checklista som besöksmål kan använda för att förbättra sina produkter gentemot bussföretag. Därmed blir Sörmland pilotregion i arbetet. Resultaten från projektet ska sedan spridas till fler delar av Sverige via STUA:s nätverk.

– Det är viktigt i destinationsutvecklingen och den lokala besöksnäringen att låta sörmländska besöksmål få feedback på sina produkter från en viktig och potentiellt väldigt stor kundgrupp, säger Monica Peña Calderon, koordinator destinationsutveckling på STUA.

Turistbussen öppnar för upplevelser i delar av Sverige dit det inte går att åka med andra kollektiva färdmedel. Bussföretagen når ofta också kundgrupper som andra researrangörer inte fångar upp. Detta, eftersom bussföretagen framför allt är små och medelstora företag som verkar utanför storstäderna i sina hemmaregioner, samtidigt som de bidrar till utvecklingen i de delar av Sverige dit de arrangerar sina resor. För många besöksmål är turistbussresenärer en viktig kundgrupp. Pilotprojektet syftar till att fler destinationer ska nå denna.

Projektet finansieras via bussbranschens forsknings- och utvecklingsfond, Svenska Bussbranschens Riksförbund. Första mötet med intresserade aktörer kommer att genomföras den 20 november i Eskilstuna.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)