Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Fyrhjulsstyrd elbuss med hjulen i hörnen

Mycket nytänkande finns det i Tribus Movitas som visades på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Bland de många tiotals små, mini- och midibussarna på årets Busworld var det få som stack ut. De flesta var som generiska kopior av varandra, men holländska Tribus presenterade en buss som representerar ett rejält nytänkande, Movitas. Det är en fyrhjulsstyrd, modulbyggd midibuss som är särskilt tänkt för trafik i trånga stadskärnor med smala gator och tvära gathörn Tribus representeras i Sverige av Vinga Bus Partner och hade även en ny, mer konventionell minibuss i sin monter, byggd på nya Volkswagen Crafter L4H3.

Tribus Movitas var för övrigt inte den enda fyrhjulsstyrda elbussen på mässan. Även Alstom fanns på plats med sin Aptis som nu har börjat serietillverkas.

Movitas är helt modulärt uppbyggd, vilket ger köparen stor flexibilitet när det gäller inredning, dörrplacering, batteriplacering med mera. Bild: Tribus.

Tribus Movitas är helt modulärt byggd och kan levereras i tre längder: 8,2, 8,95 och 9,7 meter.

Bred dörr, valfritt placerad leder in till ett genomgående plant golv. Foto: Ulo Maasing.

Front och bakparti är samma i samtliga versioner.

Inredningen är helt flexibel, golvet helt plant och har golvvärme, fönstren är dubbelglasade och samtliga stolar är uppvärmda. Foto: Ulo Maasing.

– Bussen är mycket flexibelt byggd och kunden kan välja att placera de olika modulerna och dörren precis som han eller hon önskar, berättar Herman Rigternik, teknikchef på Tribus.

Den buss som visades på Busworld hade två battripaket om vardera tre batterier längst bak i fordonet. Teknikchefen Herman Rigternik visar. Foto: Ulo Maasing.

Även inredningen är flexibel. Eftersom Movitas har ett hjul i varje hörn finns det inga hjulhus som stjäl utrymme inne i bussen. Både fram- och bakaxel är styrande, vilket gör att bussen klarar mycket tvära svängar, exempelvis i trånga gathörn.

Däremot är hjulutslaget på bakhjulen mindre än på framhjulen.

– I teorin skulle man kunna ha lika stort hjulutslag på båda axlarna, men då riskerar man situationer där bakpartiet kör om frampartiet, vilket inte skulle vara lyckat, skrattar Herman Rigterink.

Karossen är i rostfritt stål och passagerarkapaciteten upp till 57 personer. Men i praktiken handlar det om cirka 40 personer om komforten ska vara dräglig, framhåller man från Tribus. Instegshjöjden är 270 millimneter och Movitas har ingen nigning. Golvet är helt plant.

– Vi har skapat bussen själva, helt från scratch, och planerar serieproduktion inom två år, säger Herman Rigterink.

Movitas har LTO-batterier, det vill säga litiumtitanatbatterier som är mer snabbladdade än andra litiumjonbatterier och är det alternativ som erbjuds om kunden vill ha snabbladdade bussar via pantograf.

Mer kapacitetsstarka NMC-batterier finns om kunden istället väljer depåladdning. Som så mycket annat på Movitas erbjuds kunden flexibilitet när det gäller batteriernas placering. De kan placeras på taket, under golvet eller i stackar längst bak i bussen.

Den demobuss som Tribus visade på Busworld är utrustad med två paket om vardera tre batterier bak i bussen. Batterierna är vattenkylda och överskottsvärmen från drivlinan används fiffigt nog till att värma golvet i bussen.

Alla sittplatser är dessutom uppvärmda. Värmen slås på och av automatiskt när någon sätter sig på stolen eller reser sig upp från denna. Fönstren är dubbelglasade och för värme/kyla i passagerarutrymmet finns en värmepump.

Tribus visade också en mer konventionell minibuss byggd på Volkswagen Krafter. Foto: Ulo Maasing.

Tribus lanserade för övrigt sin första eldrivna minibuss 2017 och är sedan 2015 officiell partner till Mercedes-Benz.

Ytterligare en buss med hjulen i hörnen är Alstoms elbuss Aptis som nu börjar serietillverkas.

På Busworld visade företaget dock en påbyggd Volkswagen Crafter L4H3, Civitas Economy. Det är en minibuss med lågt golv som i standardutförande har TriflexAIR stolar och en rullstolsplats. Bussen är utformad för kollektivtrafik och kräver inte busskort.

Ytterligare en buss med hjulen i hörnen och styrning på båda axlarna visades på Busworld. Det var Alstom, mest känd för sina tåg och spårvagnar, som visade upp det första serietillverkade exemplaret av sin elbuss Aptis.

Fyra prototyper har under flera år fälttestats i en rad städer i Frankrike och övriga Europa.

Med erfarenheterna från dessa tester som grund har Alstom gjort en hel del modifieringar på Aptis. Man har minskat behovet av reservdelar, likaså bussens vikt med 15 procent, satt in effektivare batterier som ökar räckvidden avsevärt och även ökat passagerarkapaciteten.

Alstom räknar mede att tillverka upp till 450 bussar om året och har redan tagit hem betydande order från städer som Paris, Strasbourg och La Rochelle.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)