Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Elektriska jättar för BRT

Ormen Långe à la Solaris – en 24,7 meter lång trådbuss i BRT-design. Kan också fås för endast batteridrift. Foto: Ulo Maasing.

Som vi tidigare rapporterat från årets Busworld dominerade elbussarna stort bland de bussar för kollektivtrafik som visades på mässan. Och de kommer nu i alla format, från små minibussar till verkliga bjässar. Av de senare fanns det två på Busworld. Både Solaris och schweiziska Hess visade spektakulära 24,7 meters elbussar på mässan. I Solaris fall var det en trådbuss som också kommer att kunna levereras som en renodlad batteribuss, Hess visade en extremt snabbladdad ledbuss som redan har börjat sättas i trafik på en BRT-linje i den franska staden Nantes.

Polska Solaris har klivit fram som en av de stora elbussleverantörerna i Europa, i år den största. Företaget hade på mässan premiär för sin dubbelledade, 24,7 meter långa trådbuss Trollino 24 som vi tidigare rapporterat om. Men på Busworld visades den med Solaris´ BRT-design. Det är en buss som kan köras även på sträckor utan luftledning, som en vanlig batteribuss. Batterierna laddas när bussen körs på sträckor med luftledning, så kallad In Motion Charging (IMC).

Solaris´ vd Javier Calleja: “Det behövs mer kollektivtrafik och mer elektrifiering. Där har bussen en avgörande betydelse”. Foto: Ulo Maasing.

Solaris´ monter på Busworld visade tydligt vart utvecklingen är på väg. I det polska företagets monter lyste såväl diesel- som gasbussar med sin frånvaro.

Istället fanns där en bränslecellsbuss, en batteribuss och en trådbuss.

Idag utgörs hela 47 procent av Solaris´ produktion av bussar med alternativ drivlina, dvs tråd-, batteri- eller vätgasbussar.

Solaris har hittills levererat eller fått order på närmare 800 elbussar till 72 städer. Efter att tidigare ha handlat om order på några eller ett tiotal elbussar har företaget nu stora beställningar på elbussar: 90 till Berlin, upp till 250 i Milano, 130 elledbussar till Warszawa.

Solaris´ vd Javier Calleja tog på Busworld upp elektrifieringens betydelse mot bakgrund av den snabba urbaniseringen i världen.

Hess visade en 24,7 meters, snabbladdas batteribuss för BRT-trafik i den franska staden nantes. Foto: Ulo Maasing.

– Idag finns 7,7 miljarder människor i världen, och befolkningen ökar snabbt. Redan år 2050 kommer 60 procent av världens befolkning att bo i städer. Redan idag står städerna för 70 procent av världens utsläpp av koldioxid. 25 procent av koldioxidutsläppen i Europa kommer från transportsektorn.

– Det visar att det behövs mer kollektivtrafik och mer elektrifiering. Där har bussen en avgörande betydelse, sa Calleja.

– Teknologin finns med elektromobilitet och vätgasen, bränslecellerna, kommer liksom autonoma system. Kollektivtrafiken måste utveckla och förvandla sig själv och erbjuda nya mobilitetstjänster, betonade Javier Calleja.

Interiören i Hess BRT-buss för Nantes. Foto: Ulo Maasing.

Den franska staden Nantes var en av de första städerna i Europa som satsade på BRT, Bus Rapid Transit. Man skrotade tankarna på att bygga en fjärde spårvägslinje och satsade istället på en konsekvent genomförd BRT-lösning som har blivit en stor framgång, Busway. Trafiken startade i november 2006 med specialdesignade Mercedes-Benz Citaro ledbussar på 18 meter.

Förarplatsen i Hess´ BRT-buss. Föraren har ett helt eget rum med egen entrédörr på högersidan. Foto: Ulo Maasing.

Resandet med linjen har ökat snabbt, och nu byts Mercedesbussarna ut mot 22 extremt snabbladdade, 24,7 meter långa elbussar från den schweiziska busstillverkaren Hess. På Busworld visade Hess upp en av dessa bamsebussar med plats för 150 passagerare, 40 mer än de ledbussar de ersätter.

Fyra breda dörrar gör att på- och avstigning går mycket snabbt och hållplatstiderna hålls korta. Stolarna är mycket bekväma, trots att de inte är stoppade enligt de krav som nordiska trafikhuvudmän gärna ställer. Själva sittdynan är tunn, men tillräckligt mjuk för de korta resor som det handlar om i stadstrafik. Ryggstöden är i grön, perforerad plast som släpper igenom ljus och är häpnadsväckande komfortabla. Effektiv luftkonditionering och perforeringen gör att man inte behöver bli svettig om ryggen ens under heta sommardagar i den franska staden.

Föraren har i ett helt eget rum med egen, privat dörr på höger sida.

Laddningen av batterierna går blixtsnabbt genom det system för snabbladdning som ABB och Hess gemensamt har utvecklat, TOSA. Tekniken används sedan 2017 på bussar i Génève. Laddningen sker via en pantograf som automatiskt ansluter laddstationen till bussen laddar batterierna på busstaket med imponerande 600 kW. Längs linjen finns två laddstationer där hela processen med laddning tar 20 sekunder, samtidigt som passagerare stiger av och på. Dessutom sker laddning vid ändhållplatserna där den maximala laddtiden är fem minuter.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)