Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL ändrar i toppen i Norden

Den även i svensk bussbranscdh välkände Sami Ojamo har utsetts till vd för VDL i Finland. Foto: Ulo Maasing.

Den holländska busstillverkaren VDL Bus & Coach, som har haft betydande framgångar i Norden med sina elbussar, organiserar om i ledningen för sin verksamhet i Norden. I samband med det har Sami Ojamo utsetts till vd för VDL Bus & Coach Finland. Han tar där över efter Henrik Mikkola som kommer att tillsammans med lokala representanter fortsätta en del av Sami Ojamos verksamhet när det gäller VDL:s elbussatsningar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. I år har VDL levererat mer än 100 elbussar i de nordiska länderna.

Under de senaste sju åren har VDL expanderat kraftigt på den finska marknaden och där levererat mer än 600 bussar. När det gäller tvåaxliga stadsbussar har VDL där en marknadsandel på 30 procent.

– I min nya roll kommer jag att ha möjlighet att fortsätta mitt engagemang för en emissionsfri kollektivtrafik i Finland. Samtidigt kommer jag att anstränga mig för att stödja de lokala representanterna på den nordiska marknaden för att stärka VDL:s position i regionen, säger Henrik Mikkola som nu blir försäljningschef för Finland och produktchef för hela Norden.

Under de senaste åren har Sami Ojamo fokuserat på att stärka VDL:s organisation i Sverige och Norge, liksom på att stödja utvecklingen när det gäller elbussar i Norden. Eftersom nu VDL:s organisation i både Sverige och Norge nu klarar sig själva och elektrifiering har blivit en normal, vardaglig aktivitet anser VDL Bus & Coach att den rollen har blivit föråldrad.

– VDL har vuxit snabbt de senaste åren. Det har varit en fantastisk resa att leda övergången till elektromobilitet i Skandinavien och nu är det dags för mig att helhjärtat ta mig an min nya uppgift som vd för Finland, säger Sami Ojamo.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)