Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre busstrafik på landsbygden i Skåne

Busstrafiken på den skånska landsbygden ska byggas ut enligt förslaget till trafikförsörjningsprogram för åren 2020 – 2030. Foto: Karl-Johan Hjertström.

Stora delar av den skånska landsbygden ska få bättre kollektivtrafik enligt det förslag till trafikförsörjningsprogram som allianspartierna i Region Skåne presenterade på måndagen. Alliansen har politisk majoritet i regionen. Förslaget till trafikförsörjningsprogram gäller för åren 2020 – 2030.

I förslaget införs en helt ny nivå i basutbudet för lokalt viktiga stråk som omfattar alla tätorter med 300 – 999 invånare. Där är basutbudet idag sju dubbelturer per vardag mellan klockan 06 och 18. Idag finns 100 sådana, lokalt viktiga stråk. Men fyra orter saknar helt kollektivtrafik och fem har en sämre trafik än de borde ha enligt normen. Enligt förslaget ska alla orter i Skåne med 300-999 invånare ska få sju dubbelturer per vardag under dagtid.

I större orter med 1 000-2 999 invånare förbättras helgtrafiken med sex dubbelturer på lördagar och fem på söndagar under dagtid.

När förbättringarna ska ske är dock inte klart. Varje ort och stråk ska analyseras var för sig.

– Nu höjer vi ambitionerna för den skånska kollektivtrafiken. Alla orter är olika, men det är viktigt att tydliggöra vad man som resenär eller kommun kan förvänta sig. Genom att införa en helt ny nivå av basutbud för de små orterna förbättrar vi möjligheterna för att bo och arbeta i hela Skåne, säger Carina Zachau(M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

– Genom förslaget till nytt basutbud binder vi ihop hela Skåne. Skåningarna reser även på helgen till olika aktiviteter eller arbete. Nu tydliggör vi även vilket utbud som kan förväntas på lördagar och söndagar, säger Lars Hansson(C), förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)