Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer el till kryssningsfartyg

Mindre utsläpp från kryssningsfartyg och färjor blir det tack vare nya elanslutningar i Värtahamnen i Stockholm. Foto: Stockholms Hamnar.

Kryssningsfartygen kan vara riktiga miljöbovar, men nu kan de minska sin miljöpåverkan, i alla fall när de ligger i hamn i Stockholm. På måndagen invigdes de nya elanslutningarna i Värtahamnen i Stockholm. Anslutningarna är Östersjöområdets modernaste och effektmässigt största anläggning.

Stockholms Hamnar har investerat i olika hållbara lösningar i terminalen och tillsammans med Tallink Silja möjliggjort en mer miljöanpassad fartygstrafik. Nu är det möjligt för fartygen att elansluta vid samtliga kajlägen.

Investeringen i Värtahamnen uppgår till 47 miljoner kronor och anslutningarna är byggda enligt internationell gemensam standard och dessutom högspänning.

– Värtahamnen är en av Stockholms portar mot omvärlden och vi behöver skapa ett välkomnande område där staden tydligare växer ihop med hamnen. Det är glädjande att fartyg nu kan elansluta i Värtahamnen, det ger förutsättningar för grönare sjöfart och en mer attraktiv hamn utan onödiga utsläpp, säger Joakim Larsson(M) stadsbyggnadsborgarråd i Stockholm.

Elanslutning vid kaj minskar fartygens påverkan på omgivningen genom att hjälpmotorerna kan stängas av, vilket minskar både ljud till viss del och utsläpp till luft.

– Att fartygen inte längre behöver ha maskiner igång vid kaj för att alstra ström, ser vi som ett stort steg för ökad hållbarhet och trivsel. Landanslutningen tillåter oss inte bara att minska våra utsläpp och minimera ljudnivån, men betyder även en förbättrad arbetsmiljö i våra maskinrum, där det blir helt tyst under dagtid, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja AB.

Stockholms Hamnar har arbetat med elanslutningar sedan 80-talet.

– tockholms Hamnar har en handlingsplan för fortsatt utbyggnad av elanslutningar i våra hamnar som utgår från mesta möjliga nytta. Vi jobbar vidare med den planen, men redan nu genom elanslutningarna i Värtahamnen har vi kommit en bra bit på vägen, säger Thomas Andersson, vd på Stockholms Hamnar.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)