Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljarderna rullar och åren går när motorvägsbygge försenas

Långsammare och dyrare än planerat. Tunnelbygge för Förbifart Stockholm. Foto: Mikael Ullén.

Det gigantiska bygget av Förbifart Stockholm försenas fyra år och blir dessutom 3,3 miljarder dyrare än tidigare beräknat, rapporterar Trafikverket. Bygget har nu pågått fyra år av de planerade tio –men nu står det klart att såväl tidplanen som kostnadsramen spricker med besked.

E4 Förbifart Stockholm ska bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar. Orsaken till att planerna spricker är enligt Trafikverket flera händelser som har inträffat sedan byggstart.

– De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö i Mälaren, säger Trafikverkets projektchef Johan Brantmark.

Under året har Trafikverket arbetat med en ny tid- och kostnadsanalys för projektet, som nu är klar. Analysen visar på en ökad kostnad på cirka 10 procent, vilket motsvarar 3,3 miljarder kronor. Det innebär att kostnaderna i nationell plan ökar från 34,4 till 37,7 miljarder kronor. Bedömningen i dag är att hela den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm kan öppnas för trafik 2030, istället för 2026. Möjligheten att öppna en del av sträckan tidigare utreds.

När tunneln väl är färdig kommer den att sluka mycket energi för driften. Den energiförbrukning och elkraftsutrustning som kommer att behövas för att hålla i gång anläggningen motsvarar en mindre kommun, uppger Trafikverket.

Den nya sträckningen av E4 är 21 kilometer lång från Kungens Kurva till Häggvik. Sex trafikplatser ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet vid flera europavägar. Cirka 18 kilometer av den nya vägen går i tunnel, och totalt med huvudtunnel, arbetstunnel och ramptunnel blir det cirka 55 kilometer tunnel.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)