Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skandinavisk premiär i Göteborg för 21-metersbussar

Transdev i Göteborg blir först i Skandinavien med Mercedes-Benz högkapacitetsbuss CapaCity L på 21 meter. Bild: Daimler Buses.

Bussoperatören Transdev blir först i Skandinavien med 21 meter långa, enkelledade högkapacitetsbussar. Nästa år sätter Transdev in 23 Mercedes-Benz Citaro CapaCity L i trafik för Västtrafik som en del av de stora trafikavtal som Transdev vann tidigare i år. Nyliugen blev det klart att Transdev också köper 157 fullelektriska ledbussar från Volvo för sin nyvunna trafik. CapaCity L är Mercedes-Benz största, längsta och rymligaste stadsbuss.

Bussen är med sina 21 meter cirka tre meter längre än en traditionell ledbuss och har i standardutförande .plats för 191 passagerare. BNussen är byggd på modulkonceptet från Mercedes-Benz storsäljande stadsbhuss Citaro.

Leveransen av de 23 högkapacitetsbussarna ska ske i oktober nästa år.

– Göteborg är en växande stad och vi behöver högkapacitetsbussar för att möta efterfrågan. Vi har goda erfarenheter från vår verksamhet i Europa av CapaCity L och nu har vi valt att satsa på modellen här i Sverige. De 23 bussarna drivs på fossilfritt bränsle och vi hoppas att så väl resenärer som förare kommer att uppskatta dem, när de sätts i trafik på stombusslinje 16 i december 2020, säger Gunnar Schön vd för Transdev Sverige.

– Vi har arbetat länge för att den skandinaviska marknaden ska få upp ögonen för CapaCity L. Det är en beprövad buss som kan anta de tuffaste utmaningarna. Vi är väldigt glada och känner oss hedrade att Transdev satsar på CapaCity L. Det är med stor förväntan vi ser fram emot trafikstarten och ett bra och långsiktigt samarbete framöver, säger Marcus Gunnarsson, Försäljningschef Fleet, Daimler Buses Sverige.

Tidigare har maxgränsen för ledbussar varit 18,75 meter, men efter hårda påtryckningar från buss- och kollektivtrafikens branschorganisationer blev det häromåret tillåtet med 21-meters enkelledade bussar i Sverige – något som tidigare varit (och är) fallet i en rad länder. I Sverige är 21-metersbussar dock alltjämt inte generellt tillåtna, utan kräver dispens från Transportstyrelsen för den kommun de ska användas i.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)