Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stena sparar med artificiell intelligens

Stena Scandinavica sparar med konstgjord intelligens. Foto: Stena Line.

Rederiet Stena Line spar pengar och skonar miljö med konstgjord, artificiell intelligens (AI). Ett pilotprojekt som Stena Line startade under hösten 2018 på färjan Stena Scandinavica har visat att AI är ett bra hjälpmedel för färjerederiets kaptener när det gäller att köra mer bränsleeffektivt. Resultaten visar en minskad bränsleförbrukning på 2 – 3 procent per resa. Nu installeras AI-assistenten på fler av Stenas fartyg.

Stena Line har som mål att minska bränsleförbrukningen och utsläppen av CO2 med 2,5 % per år. Bränsle är också en stor kostnadspost och står för närmare 20 % av företagets totala kostnader. Med hjälp av AI-teknologi ska företaget nu minska både kostnader och miljöpåverkan.

Under 2018 startade ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica på linjen Göteborg-Kiel för att undersöka om AI-teknologi kan assistera kaptenerna i att köra mer bränsleeffektivt. Resultaten visar en minskad bränsleförbrukning på 2–3 % per resa med hjälp av AI-assistenten som numera fått namnet Stena Fuel Pilot.

Stena Line fortsätter nu att installera teknologin på fler fartyg som trafikerar Sverige, Danmark och Tyskland under året. Först ut var M/S Skåne som trafikerar linjen Trelleborg-Rostock som fick AI-assistenten på plats i oktober. Ambitionen är att installera Stena Fuel Pilot på samtliga Stenas 37 fartyg under nästa år.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)