Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora sparkrav på busstrafiken i Örnsköldsvik

En av de elhybridbussar som Nobina kör i Örnsköldsvik. Foto:Örnsköldsviks kommun.

Minst tio miljoner kronor på årsbasis ska sparas på busstrafiken i Örnsköldsvik. För att få in synpunkter från allmänheten kommer kommunen att de närmaste veckorna ordna med dialogmöten dit allmänheten kan komma för att tala om vad de prioriterar. Sedan får politikerna ta ställning till vad som ska göras för att de tuffa ekonomiska kraven ska klaras.

Idag kostar kommunens kollektivtrafik cirka 140 miljoner kronor om året, men bara 40 miljoner kommer in från biljettförsäljningen. Resten får skattebetalarna stå för, alltså cirka 100 miljoner.

Sparkravet är tio miljoner för att trafiken ska rymmas innanför budgetramarna.

Sedan hösten 2016 får alla ungdomar i åldern 7 – 19 år resa avgiftsfritt med kollektivtrafiken i kommunen, förutsatt att de är folkbokförda i kommunen. Ungdomskortet är inte fredat när kommunen nu ska spara, men några beslut är inte fattade.

Däremot torde kommunens politiker vara lättade över att man inte införde nolltaxa i kollektivtrafiken, något som man i januari 2016 beslutade att utreda. Utredningen, gjord av konsultföretaget WSP, blev klar i mars 2018 och visade att nolltaxa skulle bli en dyr affär för kommunen. Kostnaden skulle bli 28 – 30 miljoner kronor om året, på sikt möjligen ännu högre. Biljettintäkterna skulle minska och trafikkostnaderna öka eftersom resandet skulle öka kraftigt vilket i sin tur skulle kräva att fler bussar sätts in.

Men baserat på erfarenheterna från Avesta och andra orter med nolltaxa är det inte bilisterna som skulle börja åka kollektivt istället. WSAP konstaterade nämligen när det gällde Avesta att “majoriteten av de nya resorna utgjordes av tidigare bussresenärer eller gång/cykeltrafikanter som i och med nolltaxan reste mer med kollektivtrafiken. Att bilister i relativt liten utsträckning lockas över till kollektivtrafik genom nolltaxa har verifierats i ett flertal studier.”

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. Kanske dags att se till att ALLA som åker är betalande resenärer också, så kanske dom får in mer pengar från biljettintäkterna – ju längre tiden gått för min del senaste året desto mer fuskare och friåkare ser jag både när jag åker och kör, även om jag stoppar de flesta som försöker när jag kör själv men man kan ju eller hinner inte stoppa alla alltid.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)