Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världens första trådlösa elväg för buss och lastbil byggs på Gotland

Världens första trådlösa elväg för bussar och lastbilar började på onsdagen byggas på Gotland. Foto: Smartroad Gotland.

Den första sektionen av världens första trådlösa elväg för bussar och lastbilar på allmän väg började på onsdagsmorgonen byggas på Gotland. Elvägen gör det möjligt att föra över elektrisk energi från vägen till fordonet medan det kör på vägen. I början av nästa år påbörjas driften av elvägen med en elektrisk dragbil med trailer och innan sommaren kommer vägen också att förse en elektrisk buss med laddning. Flygbussarna är en av de partners som medverkar i projektet som omfattar en vägsträcka mellan Visby flygplats och Visby.

Projektet drivs av Smartroad Gotland som framhåller att tekniken har stora möjligheter att minska klimatpåverkan från transportsektorn samt att öka energieffektiviteten och samtidigt minska behovet av batterier. Smartroad Gotland stöds och finansieras av Trafikverket och leds av ElectReon AB, ett dotterbolag till Israeliska ElectReon Wireless.

Projektets mål är att visa att tekniken är redo för kommersialisering samt förse beslutsfattare med kunskapsunderlag inför en tänkbar storskalig satsning i framtiden.

Trådlös elvägsteknik baseras på kopparspolar som installeras under vägbanan. Dessa överför energi till en mottagare som kan monteras på alla typer av elektriska fordon såsom lastbilar, bussar och personbilar, vilket möjliggör laddning under färd och därmed minimal batterianvändning.

Systemet består av tre huyvuddelar: Det är spolarna som för över energi till en mottagare på fordonet, samt en kontrollenhet ansluten till elnätet.

Spolarna, som är placerade 8 centimeter under vägbanan, överför energi till ett godkänt fordon när ett sådant befinner sig exakt över spolarna. Energin överförs trådlöst från spolarna till mottagaren som är monterad under fordonet.

Systemet säkrar att endast godkända fordon aktiverar energiöverföringen, likaså hur mycket energi som överförs så att rätt belopp kan faktureras rätt kund. Samma infrastruktur kan nyttjas av alla fordonstyper med olika energibehov eftersom systemet är modulärt. Exempelvis använder en personbil endast en mottagare medan en 40-tons lastbil kan använda fem mottagare.

Själva installationsarbetet, som började på onsdagen, är enkelt. Ett tio centimeter djupt schakt fräses i mitten av vägbanan. I schaktet placeras kopparspolar som är ingjutna i gummi. Därefter asfalteras vägen om.

Projektet på Gotland pågår i tre år och kommer att utvärderas tillsammans med RISE Research Institute of Sweden.

En rad parter samverkar inom projektet Smartroad Gotland: Caverion, Dan transport, Eitech, Electreon AB, Flygbussarna, GEAB, Gotland GPe Circuit AB, Gotlands Bilfrakt, Hutchinson, Matters Group, Eksjö Maskin & Truck, Region Gotland, NCC, OSAB, RISE, Science Park Gotland, Swedavia, Trafikverket, World Ecological Forum.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)