Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skippar kontaktlösa elbussar

Skippas. Lokaltrafiken i Berlin slopar trafiken med kontaktlöst laddade elbussar men fortsätter satsningen på elektrifierad busstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Lokaltrafiken i Berlin, BVG, slopar trafiken med kontaktlöst (induktivt) laddade elbussar. Försöket med induktivt laddade bussar på en av linjerna i den tyska huvudstaden, linje 204, avslutades den 1 november, rapporterar dagstidningen Neues Deutschland. Däremot gör BVG en storsatsning på elbussar som är depåladdade, samtidigt som de fyra induktivt laddade bussar som använts på linje 204 nu är till salu.

Det var 2015 som BVG satsade på ett projekt med induktivt laddade bussar på linjen som går genom centrala staden, från Bahnhof Zoo till Südkreuz, men redan tidigt började rapporter om tekniska problem strömma in. Det gällde hårdvaruproblem och elektronik på bussarna liksom problem med laddstationerna som låg inbyggda i gatan, under asfalten. Tillföärlitligheten förbättrades dock efterhand.

Redan i december förra året avvecklades den ena av laddstationerna, vid Bahnhof Zoo, och nu alltså även den andra laddstationen vid Südkreuz.

Just på linje 204 uppges trafiken med de induktivt laddade elbussarna ha ersatts av dieselbussar. Men i övrigt storsatsar BVG på en elektrifiering av busstrafiken. Där handlar det dock om depåpladdade batteribussar som BVG i stort antal har beställt hos Mercedes-Benz och Solaris.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)