Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt satsning på el hos Västtrafik

Västtrafik fortsätter att storsatsa på el i kollektivtrafiken. Foto: Eddie Löthman.

Västtrafik ska fortsätta att satsa på elektrifiering. Det slås fast i den nya miljö- och klimatplan för kollektivtrafiken som Västtrafiks styrelse beslutade om på torsdagen. Redan idag är 96 procent av kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen fossilfri.

– Kollektivtrafiken är redan det mest klimatsmarta sättet att resa och Västtrafik ligger långt fram, men vi kan göra ännu mer. Därför har vi nu tagit beslut om en ny miljö- och klimatplan för Västtrafik som innebär att våra fordon ska vara helt fossilfria senast år 2030, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande i Västtrafik.

Det innebär att innan år 2030 ska endast drivmedel från förnybara källor användas inom samtliga trafikslag i den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götalandsregione, det vill säga buss, spårvagn, tåg och fartyg.

I planen anges flera konkreta steg för att nå målet. All stadstrafik med buss vara elektrifierad senast år 2030, ett arbete som redan är påbörjat. Nästa år kommer Västtrafik vara ledande i Norden på elektrifiering med 230 elbussar i trafik. Bussar utanför städerna ska främst drivas med biogas, flytande biodrivmedel eller el.

Västtrafiks hållbarhetschef Hanna Björk. Foto: Ulo Maasing.

Även fartygstrafiken ska elektrifieras. På kortare sträckor kan full elektrifiering vara möjlig medan det på längre sträckor kan krävas fartyg med elhybrid. Idag finns redan elhybridfärjan Elvy i Göteborg. Båttrafik som inte kan elektrifieras ska drivas på flytande biodrivmedel.

På Kinnekullebanan, som är en icke elektrifierad järnvägsbana, är målet att tågen ska köras på ökad andel flytande biodrivmedel i framtiden, upp till 100 procent. Ett eventuellt utbyte av tåg skulle också kunna göra det möjligt att köra på batterier eller bränsleceller.

– Genom att fortsätta ställa höga krav på oss själva och våra trafikföretag minskar vi utsläppen av koldioxid, kväveoxid, partiklar och buller. På så vis gör vi det lättare för människorna i Västsverige att resa och leva mer hållbart, säger Hanna Björk, Västtrafiks hållbarhetschef.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)