Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Marknadsföringen av Sverige blir helstatlig

Turister i Stockholm på väg till amfibiesightseeing. Foto: Ulo Maasing.

Besöksnäringen lämnar Visit Sweden, som sedan 1995 har haft till uppgift att marknadsföra Sverige som turistmål utomlands. Branschorganisationen Svensk Turism AB säljer sin ägarandel i Visit Sweden till svenska staten. En av delägarna i Svensk Turism är Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår.

Svensk Turism ägs av cirka 170 företag och organisationer inom den svenska besöksnäringen.

Parterna motiverar ägarförändringen i Visit Sweden med att nya förutsättningar och en förändrad marknad gör att Visit Sweden AB idag möter andra utmaningar än tidigare.

Visit Sweden bildades 1995 med uppgift att marknadsföra Sverige som besöksmål utomlands. Sedan dess har bolaget ägts gemensamt av staten och besöksnäringen genom Svensk Turism AB.

Visit Sweden kommer bland annat att koncentrera verksamheten mer till Sverige, samtidigt som den ställs om till ett mer digitalt arbetssätt.

– Vi ser nu att Visit Sweden får en stabil grund att utgå från när verksamheten ska utvecklas. Visit Sweden kommer att fortsätta marknadsföra Sverige som turistland i nära dialog med besöksnäringen och vara ett viktigt verktyg för regioner och företag, säger näringsminister Ibrahim Baylan(S).

– Besöksnäringen växer kraftigt och blir allt viktigare för jobb och tillväxt i Sverige. Att staten tar ett större ansvar för Visit Sweden gör bolaget bättre rustat för framtidens behov. Vi ser fram emot fortsatt nära samarbete och satsningar för att förbättra marknadsföringen av Sverige som ett turistland, säger Susanne Andersson Pripp, ordförande i Svensk Turism AB.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)