Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussproblem i Luleå

Problemtyngd elbusstrafik i Luleå. Foto: Luleå kommun.

Ända sedan Luleå Lokaltrafik, LLT, började köra med elbussar från finska Linkker på linje 6 i Luleå har det varit problem med trafiken. Nu överväger Luleå kommun, som äger LLT, att avbryta elbussprojektet i förtid, skriver Norrbottens-Kuriren.

En rad problem har präglat trafiken med elbussarna i Luleå. Dieselvärmarna krånglar och bussarna är alltför kalla. Laddningen av bussarna fungerar inte fullt ut vid kallt väder vilket gör trafiken opålitlig. En av de två laddstationerna på linjen har varit trasig i mer än ett halvår eftersom parterna inte har kunnat komma överens om vem som ska reparera den. Från bussförarna har det också kommit klagomål på körställningen eftersom det är svårt att justera ratten.

Bussarna i Luleå har levererats av finska Linkker, medan polska Ekoenergetyka har levererat laddstationerna.

– Med facit i hand hade det varit bättre om vi haft en och samma leverantör till allt. Samordningen, som enligt kontrakt ligger hos Linkker, har inte varit den bästa. Vi har fått kämpa och vi ser att det inte varit effektivt, säger Robert Eriksson, avdelningschef vid stadsbyggnadsförvaltningen i Luleå till Norrbottens-Kuriren.

Nu är projektet under utvärdering och det är inte uteslutet att avtalet mellan LLT och Linkker bryts i förtid istället för att löpa fram till 2025. Men det innebär inte att LLT inte tror på elbussar.

– Vi anser att elbussarna är framtiden och vi diskuterar tekniska lösningar med Linkker. Vi hoppas på en snar lösning. Annars kanske vi måste parkera projektet och köra med ersättningsbussar, säger Nils Harnesk (S), ordförande i LLT till tidningen.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)