Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sydamerikansk storleverans för Volvo bussar

Santiago de Chile har tagit emot 120 Volvobussar med kaross från Marcopolo. Foto: Marcopolo.

Trafiksäkerhet är i fokus i den order på 120 nya bussar från Volvo som nu har levererats till Chiles huvudstad Santiago. Bussarna till en av stadens största bussoperatörer, Subus, är utrustade med så kallad Zone Management, ett system som använder GPS-data för att automatiskt begränsa hastigheten på sträckor med hög risk för olyckor. Bussarna trafikerar det system som tidigare kallades Transantiago med BRT-linjer och kompletterande trafik som etablerades i Santiago med början 2005.

– Vi har en stark närvaro i Santiago och Volvo var den största fordonsleverantören när Santiagos integrerade bussystem skapades, säger säger Fabiano Todeschini, vd för Volvo Bussar i Latinamerika.

Santiagos nuvarande bussflotta består av 6 700 bussar, varav 2 800 är Volvobussar.

De 120 nya bussarna har Euro 6-motorer samt elektroniska skivbromssr, elektronisk fjädring, Volvos Fleet Management och I-Coaching (virtuell förarhjälp).

Bussarna är dessutom utrustade med Volvos automatiska system för hastighetskontroll (sk Zone Management). Systemet använder GPS-data för att identifiera kritiska sträckor med höga olycksrisker och begränsar maxhastigheten, oavsett förarens åtgärder. Tekniken har använts ett år i Curitiba i Brasilien och där minskade kollisionerna med BRT-bussar med 50 procent sedan det infördes.

Subus är en av stadens största operatörer med en vagnpark på över 1 300 fordon. De nya bussarna är karosserade av brasilianska Marcopolo.

Santiago är en av Sydamerikas fem största städer. Stadens kollektivtrafiknät (RED – Rede Metropolitana de Mobilidade – f.d. Transantiago) integrerar bussar, tunnelbana och tåg, vilket möjliggör smidiga resor mellan stadens och storstadsregionens 32 distrikt. Systemet transporterar nästan 6,2 miljoner resenärer varje dag.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)