Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken: ”Information har inte gått fram”

Skånetrafikens nya biljettsystem har fått mycket kritik från såväl resenärer som bussförare. Foto: Ulo Maasing.

Den 15 december införde Skånetrafiken ett helt nytt biljettsystem. Samtidigt försvann Jojo-korten. Förändringen utlöste en massiv kritikstorm, både från resenärer och från bussförare som fick ta emot mycket skäll för det nya systemet. På måndagen arrangerade Skånetrafiken en pressträff för att summera erfarenheterna hittills av det nya biljettsystemet. Trots den häftiga kritiken hävdar Skånetrafiken att flertalet kunder tycker att det har blivit enklare att köpa biljett.

Enligt Skånetrafiken, som redovisar siffror från Kollektivtrafikbarometern i december, har antalet kunder som tycker att det är enkelt att köpa biljett stigit från 54 procent för 2016 till75 procent för år 2019.

Dessutom, framhöll Skånetrafiken på pressmötet, har resandet inte minskat.

– Trots en stor förändring som det nya biljettsystemet fortsätter Skåningarna att resa hållbart med oss. Vi ser dessutom att flertalet tycker det blivit enklare att resa, säger Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson.

Skånetrafiken har jämfört såväl antal resande som intäkter under perioden den 1–15 januari i år med samma period 2019.

Under perioden i år såldes 870 993 biljetter, medan antalet sålda biljetter under samma period 2019 låg på 869 736. Det betyder att antalet sålda biljetter ökat med 1 257 stycken med det nya biljettsystemet.

Sett till intäkterna under samma period sålde Skånetrafiken under perioden den 1-15 januari i år biljetter till ett värde av 136 miljoner kronor – vilket är en svag minskning på drygt 1 procent. Minskningen kan förklaras med att trettondagen förra året låg på en söndag, medan trettondagen 2020 låg på en måndag. Det betyder lägre resande den 6 januari i år eftersom en röd dag infallit på en måndag och därmed inte genererat någon arbetspendling.

En del av kritiken mot Skånetrafiken har gällt att resorna har blivit dyrare. Men så enkelt är det inte, framhåller Skånetrafiken som betonar att totalt sett är det nya biljettsystemet intäktsneutralt. Det innebär att det finns kunder som fått dyrare resor men samtidigt finns det kunder som fått billigare resor eller samma pris som tidigare.Skånetrafiken tjänar alltså inte mer pengar på det nya systemet än på det gamla.

Samtidigt konstaterar Skånetrafiken att lanseringen av det nya biljettsystemet inte fungerat lika bra som man hade önskat. En del av informationen om hur man reser efter den 15 december har inte nått hela vägen fram till Skånetrafikens kunder. Samtidigt har en del funktioner blivit försenade. Det har bland annat bidragit till långa köer vid våra Kundcenter.

– Vi gör nu ett utskick till alla Skånska hushåll med mer information om hur man reser enklast. Utöver det lanserar vi försäljningsombud på 60 platser runt om i Skåne under slutet av januari. Det nya systemet är enklare än Jo-jo och vårt mål är att alla ska kunna se fördelarna med det, säger Linus Eriksson.

På tisdagen införs möjligheten att blippa betal- eller kontokort på stadsbussarna i Malmö.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. “Det nya systemet är enklare än Jo-jo”

    Hur? På vilket sätt? Och för vem?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)