Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västerås blickar mot ny kollektivtrafik

Västerås skylten. Foto: Västerås stad.

Större bussar med plats för många fler passagerare än dagens, busskörfält, kanske spårvagnar. Det är några av de förslag som Västerås stad och Region Västmanland tittat på i ett gemensamt projekt kallat Framtidens kollektivtrafik. Bakgrunden är att Västerås växer och väntas ha 230 000 invånare år 2050.

År 2013 gjordes en stor omläggning av bussslinjenätet i Västerås. Linjerna blev rakare, turerna tätare och trafiken var igång fler av dygnets timmar. Resultatet blev en fördubbling av resandet, men också problem med överfulla bussar på vissa linjer och resenärer som tvingas vänta på nästa buss.

När Västerås nu växer och väntas ha 230 000 invånare år 2050 ställs nya krav på hela trafiksystemet. Med så många invånare kommer ytterligare 200 000 resor per dag att göras i Västerås. Det ställer krav på ett mer effektivt och hållbart trafiksystem och satsningar som kräver liten yta per person, det vill säga kollektivtrafik, gång och cykel.

Karta över hur trafiksystemet i Västerås kan se ut 2050. Illustration: WSP Advisory.

Under två år har Västerås stad tillsammans med Region Västmanland drivit projektet Framtidens kollektivtrafik. Syftet har varit att utreda hur kollektivtrafiksystemet i Västerås behöver utformas för att ta hand om fler resenärer i ett attraktivt, hållbart och växande Västerås.

I projektet har tre delprojekt ingått som handlat om ökad framkomlighet i det befintliga linjenätet, elbussar och lokalisering av ny bussdepå. De frågorna ska man nu arbeta vidare med.

I arbetet har parterna tagit fram en vision, Vision 2050, ör hur kollektivtrafiksystemet i Västerås kan utvecklas för att hantera de ökade resandeströmmarna, både inom kommunen och för regionalt resande. Vision 2050 innefattar både nya linjer, ökad framkomlighet, ökad turtäthet och en rad andra faktorer. Analyserna har visat ett antal förslag till stråk, både befintliga och nya, för kapacitetsstark kollektivtrafik.

Nu ska frågorna utredas vidare och så småningom ligga till grund för ett politiskt beslut.

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)