Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solaris siktar på Skandinavien med ny treaxlig elbuss

Solaris lanserar snart en ny, 15-meter lång, treaxlig fullelektrisk buss med sikte på den skandinaviska marknaden. Bild: Solaris.

Busstillverkarn Solaris lanserar senare i år en ny elbuss med särskilt sikte på den skandinaviska marknaden. Det är en treaxlig, femton meter lång lågentrébuss. Bussen kommer att finnas i såväl klass I-utförande som en typisk stadsbuss som i klass II-utförande för regionaltrafik, eller intercitytrafik som det ibland kallas.

Solaris har levererat treaxliga femtonmetersbussar sedan 1999, men då har det rört sig om diesel- eller gasbussar. I år lanserar den polska busstillverkaren en helt ny modell av sin Solaris Urbino LE för enbart eldrift. Därmed blir Solaris också först med 15-meters elbussar för den svenska marknaden, liksom för övriga Skandinavien.

Solaris uppger att bussen i första hand är tänkt för operatörer på den skandinaviska marknaden där det finns en stor efterfrågan på modellen, både i stadstrafik och i regionaltrafik.

Solaris Urbino 15 LE electric kommer att kunna fås med antingen två eller tre dörrar (2-2-0 eller 2-2-1) och med upp till 55 sittplatser.

För energilagring kommer bussen att vara utrustad med den senaste generationen av Solaris högenergibatterier med mycket hög energitäthet och, enligt Solaris, en kapacitet som ger bussen tillräcklig räckvidd både i stads- och regionaltrafik. Batterierna tillverkas för Solaris av polska BMZ och har en högsta kapacitet på 550 kWh på Solaris eldrivna ledbuss. För den nya 15-metersbussen har Solaris ännu inte offentliggjort några siffror.

Beroende på vad operatören väljer kommer bussen att kunna fås antingen för plugin-laddning eller med pantograf.

Under de närmaste veckorna kommer Solaris att slutföra designarbetet med bussen och bygga två förseriebussar. Solaris uppger att företaget redan nu har fått anmälningar från skandinaviska operatörer att de vill testa fordonen i verklig trafik.

– Trots att vi bygger den här modellen i första hand för den skandinaviska marknaden kommer vi inte att begränsa vårt erbjudande endast till Skandinavien. Bussen kommer att gå att köpa av alla operatörer som söker en treaxlig långentrébuss för stads- och regionaltrafik. Bussen är också ett fullständigt emissionsfritt alternativ till gasbussar, säger Solaris´ vd Petros Spinaris.

Solaris lovar att ytterligare tekniska data kring den nya elbussen kommer att presenteras i april.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)