Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussarna stod stilla när SL missade målet

Busstrafiken i Storstockholm ökade resandet marginellt i fjol. Foto: Ulo Maasing.

2019 blev ett nytt rekordår för kollektivtrafiken i Region Stockholm, det vill säga SL. Totalt gjordes i fjol 861 miljoner resor med SL. Det är 17 miljoner fler resor än under 2018 och 41 miljoner fler resor än 2017. Men bussresorna står stilla, tunnelbanan backar och SL nådde inte i fjol sina egna mål när det gäller resandet. Det framgår av SL:s verksamhetsberättelse som läggs på politikernas bord i nästa vecka. Ekonomiskt blev dock året bra för SL.

SL hade räknat med en ökning av resandet med 4,7 procent jämfört med 2018, men missade målet rejält. Ökningen blev 1,3 procent. Det betyder visserligen att SL satte nytt resanderekord med över 861 miljoner resor i fjol, 17 miljoner fler än 2018 och 41 miljoner fler än 2017.

Trots rekordmånga resor var 2019 således ett måttligt framgångsår för SL. Det är lokalbanor och pendeltåg som står för nästan hela ökningen och har ökat sitt resande med 14,4 respektive 8,9 procent jämfört med 2018.

Tunnelbanan, däremot, har minskat med 2,6 procent i jämförelse med 2018.

Resandet med busstrafiken är i princip oförändrat jämfört med 2018. Bussarna uppvisar en ökning med futtiga 0,2 procent, delvis beroende på avstängningar av tunnelbanetrafiken i innerstaden under sommaren.

SL:s båttrafik tappade också resenärer med en minskning på fyra procent. Bland annat fortsatte Djurgårdsfärjan att förlora resenärer, dels på grund av ombyggnadsarbeten vid Slussen, dels på grund av konkurrens   spårvägstrafiken på linje 7.

Ekonomiskt blev dock året bra för SL. Resultatet översteg budgeterat resultatkrav med 169 miljoner kronor och uppgår totalt till 569 miljoner.

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. VARFÖR ska SL gå med vinst på 569 miljoner?
    SL är till för oss resenärer, inte för att gå med vinst. Sätt in FLER BUSSTURER och ÖKA ANTALET HÅLLPLATSER i stället för tvärtom.
    PS ang stombussarna. Nästan ingen åker hela sträckan. Så en tidsvinst på några minuter av en sträcka som tar 50 minuter betyder oerhört lite. Stombussarna används ofta som tvärlinjer i stället för att man tar t-bana till centrum och byter linje. Sätt in fler bussar på de mest trafikerade bitarna, som på linje 4 mellan Hornstull-Fridhemsplan och Odenplan-KTH. Och på 50 mellan Odenplan och Universitetet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)