
Såväl under perioden 2012 – 2019 som i fjol blev holländska VDL marknadsledare i Västeuropa när det gäller elbussar. Bland de bussar som nyregistrerades i fjol är denna ledbuss i Umeå. Foto: Ulo Maasing.
Nederländerna ligger på en klar förstaplats när det gäller elbussar i Europa och Sverige kommer först på en femteplats. Bland elbussleverantörerna är holländska VDL överlägset störst, följd av kinesiska BYD och polska Solaris. På fjärde plats kommer BYD/Alexander Dennis. Det visar en färsk rapport från holländska Chatrou CME Solutions som har kartlagt utvecklingen när det gäller stadsbussar i Västeuropa och Polen. Av rapporten framgår också att hybridbussarna i Europa börjar bli omkörda av gasbussar och elbussar, samtidigt som bränslecellsbussarna alltjämt är få.
Rapporten från Chatrou CME Solutions visar tydligt det teknikskifte när det gäller stadsbussar som just nu pågår.
Av de 14 392 stadsbussar som registrerades i Västeuropa och Polen förra året hade hela 39 procent en alternativ drivlina (hybrid, el, gas eller bränslecell – trådbussar ingår inte i statistiken). Det innebär att 39 procent av de nya bussarna i fjol hade en alternativ drivlina. Året innan, 2018 var det bara 28 procent.
Den snabba utvecklingen framgår också av det här diagrammet som speglar utvecklingen 2012 – 2019 i Västeuropa och Polen. Samtliga siffror avser bussar på minst 8 ton.
Totalt registrerades där förra året 5 652 bussar med alternativ drivlina (svart linje). Gasbussarna (grön linje) var 1 980, hybridbussarna (blå linje) 1 957 och elbussarna (orange linje) 1 687. Bränslecellsbussarna (röd linje) var 28.
Klar marknadsledare bland de busstillverkare som levererade elbussar till Västeuropa och Polen förra året blev holländska VDL som också har haft betydande framgångar i Sverige. Av de 1 687 elbussar (trådbussar oräknade) på minst 8 ton som registrerades kom 386 från VDL. Av dessa levererades 232 till bussföretag i Nederländerna.
På andra plats kom BYD med 236 bussar (där Nobina var en stor kund) – räknar man in de bussar som levererades av BYD/Alexander Dennis blir totalsumman 315. Solaris kom på tredje plats med totalt 145 registreringar, följd av Volvo med 135 registreringar.
Men många andra leverantörer, faktiskt fler än 60, var med och slogs om kakan. Där fanns företag som Scania, Ursus, Ankai, Sileo-Bozankaya med flera.
Diagrammet här nedanför visar registreringar av eldrivna stadsbussar på minst 8 ton i Västeuropa och Polen under 2019, fördelat på tillverkare.
Även när man ser till åttaårsperioden 2012 – 2019 dominerar VDL den europeiska elbussmarknaden med en marknadsandel på 22,1 procent (668 registrerade elbussar på minst 8 ton). Tvåa kommer BYD och BYD/Alexander Dennis med 645 bussar och en marknadsandel på 21,4 procent och trea Solaris med 326 bussar och 10,8 procents marknadsandel, vilket visas av diagrammet nedan. Förutom dessa tre tillverkare finns 168 (!) andra representerade i statistiken.
Nederländerna är med bred marginal det land i Västeuropa, inklusive Polen, som har satsat hårdast på en elektrifiering av busstrafiken. Av de 3 025 elbussar över 8 ton som registrerades in i de aktuella länderna svarar Nederländerna för 726., Frankrike kommer tvåa med 368 elbussar, Storbritannien trea med 322 elbussar, Tyskland fyra med 321 elbussar och Sverige femma med 235 elbussar.
Procentsiffrorna i diagrammet nedan avser respektive lands andel av elbussar i Västeuropa, inklusive Polen.
Nu verkar det ju vara den gröna linjen som är gasbussar enligt diagrammet och därmed är det gasbussar och elbussar som håller på att köra om hybriderna. Eller redan har gjort för gasbussarnas del.
Tack för påpekandet! Du har helt rätt och vi har korrigerat i texten.