Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enbart elbussar i ännu en nordisk stad

Alla stadsbussar i danska Esbjerg ska från december nästa år vara el- eller bränslecellsdrivna. Foto: Sydtrafik.

Alla stadsbussar i den danska staden Esbjerg ska från mitten av december nästa år vara emissionsfria, det vill säga elbussar eller bränslecellsbussar. Trafikhuvudmannen Sydtrafik har inlett en upphandling av busstrafik som helt ställer om stadstrafiken i Esbjerg till elbussar. Just nu pågår en prekvalifikationsrunda och Sydtrafik ställer mycket tuffa krav på bussföretagen. Esbjerg har cirka 80 000 invånare och ligger på västra Jylland.

Totalt handlar upphandlingen om minst 29 fullstora stadsbussar på tolv meter som ska trafikera de tolv stadsbusslinjerna i Esbjerg med trafikstart den 12 december 2021. Kontraktstiden är 10,5 år samt två optionsår.

Samtliga bussar ska vara nollemissionsbussar, alltså utan utsläpp av koldioxid, partiklar, NOx (kväveoxid) med mera. Som emissionsfria godkänner Sydtrafik endast bussar som drivs med el och/eller bränsleceller. Biogasbussar kvalificerar sig inte eftersom de visserligen inte släpper ut koldioxid, men väl kväveoxider.

Dessutom krävs det att operatören kan dokumentera att endast energi från hållbara källor används, exempelvis vind eller sol.

Dieselbussar som är ombyggda till elbussar accepteras inte. Reservbussar ska uppfylla samma krav som de ordinarie bussarna.

Förstärkningsbussar, som används för dubblering eller extratrafik och som inte kan läggas in i de 29 vagnomlopp som upphandlingen avser ska om möjligt utföras med nollemissionsbussar. Finns inga sådana lediga får dubblerings- och extraturer utföras med dieselbussar som minst klarar euro 5.

För eventuell tilläggsvärme inne i bussen står dokumenterat koldioxidneutrala biodrivmedel som HVO användas.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)