Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes-Benz elbuss miljömärks

Mercedes-Benz batteridrivna stadsbuss eCitaro är nu miljömärkt. Foto: Daimler Buses.

Mercedes-Benz batteridrivna stadsbuss eCitaro har tilldelats en tung, tysk miljömärkning, Blauer Engel, Blå Ängeln. Märkningen liknar delvis Sveriges Bra Miljöval, men kriterierna är tuffare än i Sverige. Kriterierna för Blå Ängeln tas fram av det tyska naturvårdsverket och själva märket ägs av det tyska miljödepartementet.

Själva beslutet om vem eller vilka som ska få rätt att miljömärka sina produkter med Blå Ängeln fattas av en jury med företrädare för många olika offentliga institutioner.

När det gäller elbussar ingår det i kraven för Blå Ängeln att de måste ha en minimikapacitet för sina högvoltsbatterier. Vidare måste bussleverantören garantera att batterierna kan användas i bussen under minst fem år eller för 200 000 kilometers körning. Bussföretaget ska också ha möjlighet att returnera batterierna senare, kunna byta batterier utan att de destrueras samt ha tillgång till utbyteskomponenter i upp till tio år efter det att batterierna har slutat tillverkas.

Dessutom måste mängden tungmetaller i batterierna vara strikt begränsad.

Men det stannar inte vid det. För att få märka bussen med Blå Ängeln ingår också en rad andra andra krav. Till exempel får i ytbehandlingar eller färger inte finnas något bly, kromoxid eller kadmium. Luftkonditioneringen får från och med i år endast använda naturliga ämnen som CO2.

Blå Ängeln har under mer än 40 år varit den tyska regeringens miljömärkning och kraven för att få använda märkningen har kontinuerligt ökat.

Först ut med att få eCitaro som är miljömärkta med Blå Ängeln är den tyska staden Jena som i dagarna har tagit emot tre Mercedes-Benz eCitaro.

Share Dela

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)