Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

En busslinje – 29 eldrivna dubbeldäckare

London fortsätter att elektrifiera busstrafiken i snabb takt. Foto: Alexander Dennis.

Västra London fick i veckan sin första busslinje som uteslutande trafikeras med batteridrivna dubbeldäckare. Det är linje 94, mellan Piccadilly Circus och Acton Town som nu trafikeras med 29 eldrivna dubbeldäckare från BYD/ADL. Trafikhuvudmannen i London, Transport for London, har sedan flera år ett ambitiöst program för att elektrifiera busstrafiken. Målet är att år 2025 ha minst 2000 emissionsfria bussar i kollektivtrafiken i den brittiska huvudstaden.

Med elektrifieringen av linje 94 är nu 280 batteridrivna dubbeldäckare i trafik i London. Förra året elektrifierades linjerna 43 och 134.

Under det här året planerar London att elektrifiera ytterligare tolv busslinjer. Dessutom kräver Transport for London att alla nya enplansbussar från och med nästa år ska vara emissionsfria.

– Vi gör allt för att tackla Londons dåliga luft och klimatnödläget. Jag är förtjust att nu kunna lansera den tredje busslinjen i London som uteslutande trafikeras med eldriv na dubbeldäckare och med många fler linjer som elektrifieras under det kommande året, säger Heidi Alexander, biträdande borgmästare i London och politiskt ansvarig för transportsektorn.

Linje 94 trafikeras av London United som ägs av RATP Dev, ett dotterbolag till lokaltrafiken i Paris, RATP. Bussarna är BYD/ADL Enviro 400EV.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)