Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norskt storföretag ökar i Västerbotten

Ökar i Västerbotten.

Det stora norska men Hongkongägda företaget Boreal ökar i Västerbotten. Boreal har vunnit den upphandling som Länstrafiken i Västerbotten har gjort av trafiken på fem busslinjer i Bjurholm som är Sveriges minsta kommun. Tre företag konkurrerade om trafiken: förutom Boreal Buss AS även Busspoolen i Västerbotten AB samt Johanssons Taxi i Bjurholm AB.

De busslinjer som Länstrafiken i Västerbotten har upphandlat är linjerna 113, 142, 144, 1454 och 155. Trafikstarten är den första januari 2021. Avtalet löper till och med den sista december 2026. Avtalsspärr råder till och med den 27 februari.

Samtliga anbudsgivare kom in med ett grundpris samt ett eller flera alternativ med kostnader för eventuell förstärkningstrafik och utökning eller nerdragning av antalet fordon under avtalsperioden.

Boreals vinnande anbud lyder på 4 985 236 kronor. Motsvarande alternativ från Busspoolen landade på 5 827 728 kronor och för Johanssons Taxi på 5 548 519 kronor.

I november förra året vann Boreal trafik på fem linjer i Lycksele. Företaget har klara ambitioner att expandera i Sverige och har på senare tid deltagit i en rad trafikupphandlingar här i landet, hittills dock utan andra framgångar än trafiken i Lycksele och den nyvunna trafiken i Bjurholm i Väsgterbotten.

Boreal är ett av Norges största trafikföretag och har trafik med bussar, färjor och spårväg i fem norska fylken (län). Företaget har cirka 2 500 medarbetare och mer än 900 bussar förutom ett trettiotal färjor och nio spårvagnar. Boreal fick sitt nuvarande namn när dåvarande Veolia Transport Norge år 2011 såldes till den norska företagsledningen. 2018 köpte en infrastrukturfond med bas i Hongkong, Everbright Overseas Infrastructure Investment Fund LP (EOIIF), samtliga aktier i Boreal.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)