Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken lär skåningar att köpa biljett

Den 15 december införde Skånetrafiken sitt nya, och vid premiären hårt kritiserade biljettsystem. Nu ska man lära skåningarna hur det fungerar. Foto: Skånetrafiken.

När Skånetrafiken tidigare i vinter införde ett helt nytt biljettsystem som ersatte de tidigare Jojokorten bröt en våldsam proteststorm ut, både bland resenärer och bussförare som fick ta emot mycket skäll från arga resenärer. Nu utbildar Skånetrafiken sina kunder i hur de ska köpa rätt biljett. Det sker genom att Skånetrafiken i dagarna skickar ut broschyren ”Så reser du med oss” om det nya biljettsystemet till samtliga skånska hushåll.

– I broschyren hittar resenären konkreta fakta om hur du bäst köper en biljett som passar just hans eller hennes resa, säger Pernilla Lyberg, chef försäljning och marknad på Skånetrafiken.

Broschyren börjar distribueras på tisdagen och planen är att alla hushåll ska ha fått broschyren inom en vecka.

I broschyren får resenärerna lära sig hur systemet med tre personliga zoner, biljetter och rabatter liksom det nya resekortet fungerar, hur kunden bäst betalar sin resa med mera.

– Tydlig kommunikation är avgörande vid en stor förändring som det faktiskt är att ändra hela Skånes biljettsystem. Vi hoppas att broschyren ger våra kunder de svar de behöver, säger Pernilla Lyberg.

Många skåningar anser dock att den tydliga kommunikationen saknades inför förändringen som genomfördes den 15 december.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)