
Båda de företag som var FlixBus första partners i Sverige har hamnat i ekonomiska svårigheter. Här är bussar från Stefans Buss och Wärnelius Buss på Arlanda, 2017, när FlixBus var nytt i Sverige. Foto: Ulo Maasing.
Båda de bussföretag som var med om att starta expressbussjätten FlixBus´ verksamhet i Sverige har fått stora ekonomiska bekymmer i spåren av covid-19-pandemin. Det ena av företagen är begärt i konkurs, det andra är under företagsrekonstruktion. Pandemin har slagit hårt mot expressbussresandet i landet.
När den internationella expressbussjätten FlixBus började etablera sig i Sverige hade företaget endast två busspartners här i landet: Stefans Buss i Göteborg och Wärnelius Buss i Linköping. Året var 2017.
Först 2018 började FlixBus´ verkliga expansion här i landet, dels med förvärvet av Swebus från Nobina, dels med att FlixBus knöt till sig allt fler busspartners.
Men konsekvenserna av covid-19-pandemin har, som vi tidigare rapporterat, slagit hårt även mot expressbusstrafiken och försatt de båda pionjärföretagen Stefans Buss och Wärnelius Buss i ekonomiska svårigheter. För Stefans Buss inleddes företagsrekonstruktion i tisdags förra veckan, medan Wärnelius Buss begärdes i konkurs i fredags.
Wärnelius Buss grundades 1989, Stefans Buss 2008.

Lämna ett svar