Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Covid-19: Miljardstöd till kollektivtrafiken i Norge

Det norska Stortinget har enats om ett öronmärkt stöd till regionerna (fylkeskommunerna) som kompensation för minskade biljettintäkter till följd av coronapandemin. Arkivbild: Ulo Maasing.

Covid-19-pandemin har medfört ett stor minskning av antalet resande i kollektivtrafiken. Många svenska regioner talar om en resandeminskning på 50 procent, ibland mer. Det gör också att biljettintäkterna störtdyker. Utvecklingen är likartad i Norge, men där enades i natt partierna i Stortinget om delar av ett krispaket som bland annat innebär att de norska regionerna, fylkeskommunerna, kompenseras med en miljard kronor för intäktsbortfallet till följd av pandemin. Det är pengar som är öronmärkta för kollektivtrafiken.

Paketet presenterades på en presskonferens i Oslo sent på tisdagsförmiddagen.

– Vi är mycket glada för att Stortinget har öronmärkt en miljard i kompensation till den regionala kollektivtrafiken. Därmed kan sektorn upprätthålla ett ändamålsenligt utbud och sin roll som en samhällskritisk verksamhet. Det här är viktigt för att anställda i andra samhällskritiska funktioner ska komma till och från sina arbeten utan att utsättas för smitta, säger John H Stordrange, vd i Sveriges Bussföretags norska motsvarighet NHO Transport.

Han tillägger att det är viktigt att upprätthålla utbudet av kollektivtrafik så att infrastrukturen, värdekedjan och kompetensen är intakt när förhållandena normaliseras.

– Därmed kan också kollektivtrafiken vara konkurrenskraftig i förhållande till privatbil och därmed bidra till att Norge kan uppfylla sina ambitiösa transport-, klimat och miljöförpliktelser.

Hela kollektivtrafikbranschen i Norge har i likhet med i Sverige ställt sig bakom kravet på kompensation för förlorade biljettintäkter. Samtliga regionsordföranden liksom aktuella arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i Norge skrev gemensamt till alla Stortingets ledamöter i fredags och beskrev situationen och vad som måste göras.

– Vi har tillsammans med Kollektivtrafikkforeningen (Norges motsvarighet till Svensk Kollektivtrafik) arbetat gentemot Stortinget hela helgen och igår för att ge viktiga inspel till förhandlingarna. Resultatet visar att vi kan uppnå mycket när hela den regionala kollektivtrafiksektorn arbetar tillsammans, säger Jon H Stordrange.

— Att man i Norge tidigt valde att gå samman, företrädare för offentliga beställare av kollektivtrafik inom regioner och kommuner, samt företrädare för trafikföretagen i sina krav på norska regeringen om behovet av direkt stöd till den samhällsviktiga kollektivtrafiken när människor i linje med myndigheternas rekommendationer väljer att resa mindre, har visat sig vara en framgångsfaktor, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

– Från Sveriges Bussföretag har vi i dialog med både regeringen samt SKR (Sveriges Kommuner och Regioner)  och Svensk Kollektivtrafik framfört behovet av ekonomiskt stöd till kollektivtrafiken. Vi har också poängterat att om ett sådant stöd blir verklighet är det viktigt att även de trafikföretag som kör åt våra upphandlande regioner och kommuner kan ta del av stödet på ett enkelt sätt.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)