Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Generationsskifte för MAN i Sverige

Den nya generationen av MAN Lion´s City debuterar nu i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Den tyska busstillverkaren MAN har under många år varit mycket framgångsrik i Sverige med sina stads- och regionbussar, Lion´s City. Nu gör den nya generationen Lion´s City entré i Sverige. Vi har tagit en snabbtitt på ett av de första svenska exemplaren av nya Lion´s City. Det är en 18-meters ledbuss till Arriva i Stockholm som har beställt tretton exemplar av bussen. Jämfört med den tidigare generationen av denna verkliga arbetshäst i många svenska städer har nya Lion´s City åtskilliga nyheter att bjuda på.

Det här exemplaret är en lätthybrid, av MAN kallat Efficient Hybrid, men nya Lion´s City kan naturligtvis även fås i tolvmetersversion, liksom för gas, diesel, biodiesel och el. De första elbussarna från MAN levereras i Sverige nästa år. Även en lågentréversion av nya Lion´s city är på väg.

Till det yttre är nya Lion´s City vid en snabb anblick mycket lik föregångaren. Men skenet bedrar. I själva verket är det en buss som bjuder på många nyheter. Designen är i själva verket ny och domineras av stora glasytor. MAN:s originaldesign har också stora svarta partier, såväl på sidorna som i front och akter. På den buss vi tittat på är dessa partier folierade i SL:s röda färg – ett uttryckligt önskemål från SL som i det här fallet är bussföretagets uppdragsgivare.

Den upphöjda förarplatsen är ny. När ratten justeras följer också den centrala delen av instrumentpanelen med. Foto: Ulo Maasing.

Själva tycker vi att det är synd att inte MAN:s egen design har fått gälla. Den ger nämligen, anser vi, bussen ett läckrare och mindre fyrkantigt utseende och signalerar utveckling.

Instrumentpanelen på nya Lion´s City. Foto: Ulo Maasing.

Den upphöjda förarplatsen är helt ny vilket ger bättre sikt. Instrumentpanelen är också ny och den centrala delen av panelen följer med när föraren justerar ratten så att alla reglage som används frekvent alltid kommer att vara bekvämt nåbara för föraren. Förarplatsen är också rymligare än på den tidigare versionen.

Såväl förare som passagerare får ökad komfort eftersom nya Lion´s City är den första stadsbussen från MAN som har delad framaxel vilket gör att exempelvis gupp eller gropar känns mindre än hittills.

Stolarna är vägguphhängda vilket underlättar städning. Foto: Ulo Maasing.

Interiör
Inredningen har flera nyheter som inte minst underlättar städning av bussen. Där stolarna inte står på podestrar är de väggmonterade. Den stora, smutssamlande låda med värmefläkt som tidigare varit monterad under stolsparet på höger sida, framför mittdörren är borta. Istället har fläktarna monterats i podestern bakom dörren.

Den stora, smutssamlande låda med värmefläkt som tidigare varit monterad under stolsparet på höger sida, framför mittdörren är borta. Istället har fläktarna monterats i podestern bakom dörren. Foto: Ulo Maasing.

Dörrarna är MAN:s egna och bredare än på förra generationen. Tidigare använde MAN dörrar från underleverantörer.

Arriva har valt gula stödstänger i bussarna – en stor fördel för personer med nedsatt syn. Stolparna vid utgångsdörrarna är dessutom taktila, räfflade i ett rutmönster, vilket är ett bra hjälpmedel för resenärer som ser dåligt. Genom att hålla i stolpen känner de att de står rätt vid utgången. En liten förändring som ökar bekvämligheten mer än man först kan tro är att stödstängerna inte längre är runda utan lätt ovala.

De hållplatsknappar som Arriva har valt lyser grönt under färd men när någon trycker på knappen för att stiga av slår samtliga knappar i bussen om till rött. Foto: Ulo Maasing.

De taktila stödstängerna är tillval. Det är också de hållplatsknappar som Arriva har valt. De lyser grönt under färd men när någon trycker på knappen för att stiga av slår samtliga knappar i bussen om till rött – en tydlig och mycket väl synlig information att bussen stannar vid nästa hållplats.

Interiörbelysningen är också behagligare än förr genom att den nu är indirekt och dessutom helt utgörs av LED-lampor. En fördel med den nya interiörbelysningen är att föraren störs mycket mindre än tidigare av reflexer i vindrutan av ljuset från passagerarutrymmet.

Lätthybrid
Ledbussarna till Arriva är lätthybrider, en lösning som MAN har döpt till EfficientHybrid. Lösningen kan enklast beskrivas som en liten, elektrisk hjälpmotor som kompletterar förbränningsmotorn och bidrar till en minskad drivmedelsförbrukning på upp till 10 – 15 procent, beroende på om det är en 18- eller 12-metersbnuss. Den lilla elmotorn fungerar som en avlastning på förbränningsmotorn. Vid exempelvis hållplatser eller trafikljus stängs förbränningsmotorn av automatiskt. När bussen sedan accelererar hjälper elmotorn till och minskar både buller och bränsleförbrukning.

Enligt Svenska Neoplan, som är svensk återförsäljare för MAN bussar, tjänas merkostnaden för lätthybriden in på omkring tre år.

Elsystemet är på 48 volt, till skillnad från 700 V på en vanlig hybridbuss. Därmed krävs det inte att servicepersonalen har specialkompetens för högspänningsarbeten.

Bra för bränsleekonomin är också att nya Lion´s City är cirka 1100 kilo lättare än den tidigare generationen. Till viktminskningen bidrar den nya motorn, D15, som är betydligt mindre än föregångaren. Placeringen är stående baktill på vänster sida. Bredvid motorn ryms tre sittplatser. Den stående placeringen underlättar service eftersom tillgängligheten till motorn är bättre.

Till nyheterna på nya generationens Lion´s City hör också taket som är en sandwichkonstruktion där allt är monterat innan taket lyfts på. Även det bidrar till den minskade fordonsvikten.

Arriva har valt gula stödstänger som underlättar för synsvaga. Foto: Ulo Maasing.

Nya Lion´s City ledbuss sedd bakifrån. Foto: Ulo Maasing.

Svenska Neoplans Claus Bay har haft stora framgångar med MAN:s stadsbussar. Foto: Ulo Maasing.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)