”Ett blodbad”. Så sammanfattar Göran Grell, vd för RK Travel Group, landets största grossistföretag, läget i bussresebranschen idag. RK producerar och säljer researrangemang åt bussresearrangörerna som sedan sätter sin egen prägel på dem, säljer vidare till slutkunderna och kör resorna. De senaste veckorna har avbokningarna forsat in i strid ström till bussbolagen och därmed även till RK Travel Group.
– Per igår hade vi den här veckan 231 avbokningar. I fjol var motsvarande siffra 30. Enbart under den här veckan tappar vi tio procent av hela årsförsäjningen, uppger Göran Grell för bussmagasinet på torsdagsförmiddagen.
– Vi kommer som så många andra företag i branschen att tvingas varsla personal, även om många just nu är sysselsatta med att hantera avbokningarna. Samtidigt kan vi inte stänga ner verksamheten. Det är ju nu som en stor del av produktionen för nästa år ska göras
Genom sin ställning som överlägset största grossistföretag i svensk bussbransch har RK Travel Group en unik överblick över läget.
Uppdämt behov
För Göran Grell är coronakrisen inte den första djupa kris som han upplever i resebranschen. Den 11 september 2001 begicks terrorattackerna mot World Trade Center i New York och mot Pentagon i Washington. Då arbetade Göran Grell på Resia. Han minns när det i ett slag blev helt tyst i branschen, samtidigt som avbokningarna strömmade in. Men efter nyår vände det och bokningarna började strömma in.
– Det fanns ett uppdämt behov då och det kommer att finnas även efter coronakrisen. Men jag tror inte att uppgången kommer lika snabbt. Människor blir mer avvaktande, kanske ifrågasätter man globaliseringen och klimatfrågorna får en större betydelse.
– Men uppgången kommer och de företag som överlever krisen kommer att ha ett rent Klondyke, säger Göran Grell.
Men det förutsätter just överlevnad – en överlevnad som hänger på att företagen har en tillräcklig likviditet, likaså att de kan minska sina fast kostnader tillräckligt.
– Men bankerna säger att de inte vill ställa upp med krediter eftersom villkoren i regeringens krispaket om 500 miljarder inte är tillräckligt bra för dem. När det gäller de fasta kostnaderna är personalkostnaderna helt avgörande för många företag. Men de nya reglerna om korttidspermitteringar är anpassade för storföretag, inte familjeföretagen som är många i bussbranschen och i den övriga besöksnäringen, kommenterar Göran Grell.
– Det behövs ett anpassat stöd till resebranschen, något som resebranschföreningen SRF nu diskuterar med regeringen.
Betala inte
I likhet med SRF råder RK Travel Group sina kunder att inte nu betala tillbaka några pengar till kunder som har fått sina resor inställda eller avbokade.
– Förklara för kunderna att det just nu är långa handläggningstider, säger Göran Grell.
– Själva betalar vi tillbaka pengar till våra kunder så fort vi får pengarna från våra leverantörer. Samtidigt förhandlar vi stenhårt med leverantörerna och betalar inga depositioner för kommande bokningar – något som de flesta har förståelse för.
Göran Grell uppmanar också bussreseföretagen att hos Kammarkollegiet begära tillbaka de resegarantier man har ställt för resor som nu inte blir av. Han rekommenderar också företagen att samarbeta.
– Det här är inte tider för att konkurrera med varandra. Även om rundresor i Italien inte är aktuella kanske det går att ställa om produktionen till närområdet. Och om man inte fyller bussen själv kanske det går att göra det tillsammans med något annat företag.
Hur bedömer Göran Grell då att marknaden ser ut om ett år?
– Det beror naturligtvis på hur länge viruset härjar, men dessvärre kommer vi säkert att få se ett antal aktörer gå i konkurs. Men mycket av marknaden kommer tillbaka. Ju längre in på året, desto bättre blir det även om faktorer som konjunktur och räntenivåer spelar in. Eftersom många av bussresearrangörernas kunder är äldre personer är de inte lika känsliga för konjunkturer eller hur arbetsmarknaden ser ut, säger RK-chefen.
– Krisen kommer också att slå ut ett antal flygbolag vilket gör att konkurrensen på flygmarknaden minskar. Hittills har det dessutom varit för billigt att flyga. Minskad konkurrens och höjda priser på flygresor kommer tillsammans med ökad klimatmedvetenhet att gynna bussresandet. Så allt är inte mörker.
Lämna ett svar