Jönköpings Länstrafik, JLT, får ett nytt centralsystem för trafikledningen. Med det nya centralsystemet kommer Jönköpings Länstrafik att kunna erbjuda sina kunder bättre reseinformation före, under och efter resan. Upphandlingen av det nya systemet vanns av det svenska IT-företaget Hogia.
– Vi gör en långsiktig investering för att förbättra reseupplevelsen och göra kollektivtrafiken till det naturliga resvalet. För att skapa en attraktivare kollektivtrafik handlar det om att göra användningen av kollektivtrafiken lättare och smidigare.
– Resenärerna kommer att få exakt reseinformation via det nya centralsystemet, som i realtid håller koll på exakt var bussen och tåget befinner sig. Tillgång till relevant reseinformation förenklar för resenären och ger ökade valmöjligheter under resans gång, säger Carl-Johan Sjöberg, direktör, Jönköpings Länstrafik.
En vanlig dag görs omkring 80 000 resor med kollektivtrafik i Jönköpings Län.
– Det nya centralsystemet kommer att hålla reda på trafikinformationen från alla anslutna system, vilket ger trafikledningen information om planerad, förväntad och aktuell trafik, samt möjlighet till prognos framåt. Detta, kombinerat med information om trafikändringar och störningar, ger trafikledningen förutsättningar för att leda trafiken effektivt och ge tillförlitlig information till kunderna, både i ett normalläge och i en störningssituation.
Med det nya systemet kommer resenärerna automatiskt få samma reseinformation i realtid i alla kanaler; webben, mobilen, skärmar på hållplatserna och ombord på bussen.
Lämna ett svar