Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Praktgräl i Hogias ägarfamilj

IT-företaget Hogias skapare Bert-Ingfe Hogsved har stämts av sina söner som kräver att Hogia försätts i likvidation. Foto: Emma Soovik.

IT-företaget Hogia i Stenungsund, som är en stor leverantör av IT-lösningar till buss- och kollektivtrafikföretag, skakas av en bitter konflikt i ägarfamiljen. Grundaren och majoritetsägaren Bert-Inge Hogsved har stämts av sina båda söner som båda är minoritetsägare i Hogia. Sönerna befarar att deras far är på väg att göra dem arvslösa och begär att Hogia AB omedelbart ska sättas i likvidation, skriver Dagens Nyheter.

Bråket i familjen har pågått i flera år, men har först nu blivit känd sedan en stämningsansökan från sönerna för en vecka sedan lämnades in till tingsrätten.

Hogiakoncernen ägs till 70 procent av den 76-årige civilingenjören och civilekonomen Bert-Inge Hogsved och hustrun Åse. De båda sönerna som står bakom stämningsansökan delar på 30 procent.

Konflikten mellan föräldrar och söner skärptes i vintras i samband med en extra bolagsstämma. Där drev föräldrarna igenom en ändring av bolagsordningen som gick ut på att hembud inte längre skulle gälla. Det skulle, menar sönerna, göra det omöjligt att sälja sina egna aktier. Sönerna har tillsammans 30 procent av aktiekapitalet.

Den utlösande faktorn till den nuvarande stämningen är en granskning som i vintras visade att Bert-Inge Hogsved från Hogia har lånat ut totalt 260 miljoner kronor till ett fastighetsbolag som han och hustrun äger. Lånen har getts utan säkerhet och saknar krav på amortering.

Den ena av sönerna arbetade i koncernen fram till i september 2019, den andre slutade 2013.

Hogiakoncernen har i dag omkring 675 anställda och omsatte år 2018 drygt 600 miljoner kronor. I Hogiagruppen finns nu 27 operativa bolag.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)