Kommunstyrelsen i Uppsala beslutade på onsdagen att fortsätta planera för spårväg i södra Uppsala. Samtidigt menade kommunstyrelsen att snabbussar kan vara en lösning för andra delar av kommunen och ska utredas vidare. Kommunstyrelsen beslutade samtidigt om vilken sträckning som ska ingå i planeringsarbetet för spårvägen.
Kommunstyrelsen fattade sitt beslut med en utredning som presenterades tidigare i år. Utredningen har gjorts av konsultföretaget Trivector.
Utredningen kom fram till att både spårväg och BRT är bra system för att skapa en effektiv och attraktiv kollektivtrafik. De har däremot olika förutsättningar och passar för olika resemängder. Slutsatsen i utredningen är att spårväg är den lösning som bäst stödjer den utveckling som beskrivs i översiktsplanen för Uppsala kommun.
BRT, eller snabbussar, kan däremot vara en lösning för andra delar av kommunen och det ska utredas vidare.
Spårvägen planeras att gå från en ny station vid Bergsbrunna, över Fyrisån till Ultuna och Gottsunda. Den går sedan från Gottsunda mot Uppsala centralstation via bland annat Rosendal, samt från Ultuna via Ulleråker.
I ett senare skede ska kommunfullmäktige ta ställning till för vilket system, spårväg eller BRT, som kommunen ska ansöka om medfinansiering från staten.
Lämna ett svar