Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Återanvända plastflaskor blir elbussar

Dancer är enligt tillverkaren världens lättaste fullstora buss. Foto: Vėjo Projektai.

Elbussarnas intåg på marknaden har öppnat för helt nya busstillverkare, och för befintliga busstillverkare att ta sig in på helt nya marknader. Ett exempel är de elbussar som sedan påskhelgen går i trafik på en linje i hamnstaden Klaipeda i Litauen. Bussen, Dancer, är utvecklad i staden och tillverkad av komposit, bland annat från använda plastflaskor, vilket gör bussen ultralätt och därmed också energisnål.

Dancer är utvecklad i ett partnerskap av forskare och energiföretag från de baltiska staterna samt universiteten i Kaunas och Klaipeda och med EU-stöd. Lokaltrafiken i Klaipeda har nu tre Dancer i trafik.

Laddning sker via pantograf. Foto: Vėjo Projektai.

Bussen är tolv meter lång, tillverkad i kompositmaterial och försedd med navmotorer,. Den är utrustad med luftkonditionering, wifi, USB-uttag och rullstolsramp, liksom med digitala backspeglar.

Enligt tillverkaren är Dancer världens lättaste fullstora buss med en tomvikt på blygsamma sex ton. Passagerarkapaciteten är 92 personer, varav 32 sittande. Räckvidden uppges till 90 kilometer och energiförbrukningen till 0,45 kWh per kilometer – men det är naturligtvis siffror som påverkas av antal resenärer, topografi längs linjen, användning av luftkonditionering eller värme och så vidare. Batterikapaciteten uppges inte av tillverkaren i nuläget. Laddning sker via pantograf.

I Klaipeda drivs bussarna av förnybar el, producerad av vindkraftverk.

– Dancer jämförs ofta med Tesla. Men det går femton gånger snabbare att ladda en Dancer än en Tesla, samtidigt som vår buss förbrukar endast tre gånger så mycket energi som en Teswla och kan transportera 20 gånger så många passagerare. säger Alvydas Naujėkas, vd för Vėjo Projektai, det företag som tillverkar Dancer.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)