Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vandaliseringsvåg i SL-trafiken

“Under de senaste veckorna har en våg av vandalism sköljt över regionens kollektivtrafik”, konstaterar trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) i Region Stockholm.

De senaste veckorna har skadegörelse och vandalisering ökat kraftigt i SL-trafiken. Dagligen rapporteras om sönderslagna busskurer och klottret har mer än fördubblats sedan motsvarande tidsperiod förra året. Värst drabbat är spårtrafiken där hela pendeltåg tvingats tas ut trafik efter omfattande krossande av fönsterrutor. Nu varnar trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) för att vandalismen hotar trafikens uthållighet i en svår tid.

Särskilt mycket har vandaliseringen ökat mellan vecka tolv och vecka fjorton. Den allra tydligaste negativa trenden återfinns bland pendeltågen, som under tidsperioden haft mellan 130-280 procent mer klotter än 2019. Samma tidsperiod ökade skadegörelsen mellan 20-60 procent.Den totala mängden klotter på fordon i den spårburna kollektivtrafiken har ökat mellan 43 och 50 procent. Även busstrafiken är drabbad, då inte minst avseende angrepp på busskurer.

– Vi ser hur resenärerna följer myndigheternas råd avstår eller drar ned på sitt resande. Tyvärr gäller inte samma sak de krafter som vill riva ned och förstöra. Under de senaste veckorna har en våg av vandalism sköljt över länets kollektivtrafik. Det slås sönder rutor på tåg, krossas busskurer och vandaliseras i en omfattning vi tidigare inte sett. Utvecklingen är ohållbar och måste brytas, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Den kraftigt ökade vandaliseringen leder inte bara till ökad otrygghet. I en tid då trafiken är satt under hård press på grund av höga sjukskrivningar, svåra materielleveranser och stegrande krav hotas också uthålligheten i trafiken. Tåg och bussar tagna ur trafik på grund av klotter eller stenkastning må vara en kortsiktig seger för den som inte förstår bättre. Det är samtidigt en stor förlust för hela samhället och inte minst för den sjukvårdspersonal som är beroende av en fungerande kollektivtrafik för att kunna ta sig till jobbet och för att rädda liv.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Till Kristoffer Tamsons.
    VARFÖR ökar skadegörelse och klotter? Dels för att övervakningen minskat. Men dels och kanske främst för att allt fler (unga killar) har varit “lediga” – påsklov, stängda skolor och fritids.
    Vilka vinner på skadegörelse. Ingen. Vilka förlorar? Alla.
    Våra skattepengar går åt till att reparera skador som ingen har glädje av, i stället för till bättre kollektivtrafik. Dags att ta upp kampanjen STOPPA SABBET! igen! På flera språk!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)