Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med Bussgods i Norr

Klart med gemensamt bussgodsbolag för Västerbotten och Norrbotten.

Efter en extra, digital, bolagsstämma på måndagen är allt nu klart för en gemensam bussgodsverksamhet för Västerbotten och Norrbotten i Bussgods i Norr AB. Företaget ägs sedan månadsskiftet gemensamt av de båda nordliga regionerna.

– Vi har idag haft en extra bolagsstämma och valt in nya ledamöter i bolagets styrelse, vilket är oerhört glädjande, säger Harriet Söder, vd Länstrafiken i Västerbotten AB och styrelseordförande i Bussgods i Norr.

– Bussgods behövs verkligen för näringslivet och för alla människor som bor i våra glest befolkade län, vi har nu format en gemensam lösning, säger Anders Öberg (S), regionråd Norrbotten.

– Det har tagit tid och krävt en hel del ansträngning från många inblandade parter för att vi idag ska vara framme vid ett gemensamt bolag, men idag känns det verkligen som att det varit värt mödan” säger Richard Carstedt (S), regionråd Västerbotten.

Bakgrunden till att de båda regionerna bildat ett nytt bussgodsbolag är att Bussgods Norrbotten under en rad år gått med stora förluster och i fjol beslutade politikerna i regionen att verksamheten skulle läggas ner. Beslutet väckte starka reaktioner, inte minst från småföretagare i inlandet och fjällvärlden, eftersom de för sin verksamhet är beroende av bussgodstransporterna.

Efter förhandlingar mellan de båda länstrafikbolagen i Norrbotten och Västerbotten blev det klart med en ny lösning för att rädda bussgodset även i Norrbotten.

– Förra årets beslut i Norrbotten om att avveckla Bussgods i Norrbotten AB har skapat en del turbulens, men vi vill med all tydlighet nu visa kunderna att verksamheten finns kvar och kommer fungera framåt, säger Mats Aspemo, Vd Länstrafiken i Norrbotten AB.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)