Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Strategisk allians för utveckling av batterifordon

Japanska Hinos lilla batteribuss PONCHO EV med plats för elva sittande och 24 stående passagerare. Hino fanns för några årtionden sedan på den svenska marknaden med en dieseldriven midibuss. Bild: Hino.

Kinesiska BYD (Build Your Dreams) och den japanska buss- och lastbilstillverkaren Hino har ingått en strategisk allians med fokus på att utveckla batteridrivna bussar och lastbilar. BYD är i Sverige känd som elbusstillverkare, men producerar även bussar med konventionell drivlina, liksom personbilar och lastbilar, såväl eldrivna som konventionella. Hino är ett dotterbolag till Toyota med fokus på buss- och lastbilstillverkning.

Syftet samarbetet är enligt parterna att påskynda utvecklingsarbetet med batteridrivna nyttofordon. Företagen kommer att ha ett utvecklingssamarbete, men också samarbeta när det gäller försäljning med mera.

– Genom samarbetet kommer BYD och Hino att arbeta med tekniska innovationer och att globalt arbeta för elektrifiering av nyttofordon. Samarbetet kommer att gynna elektrifieringen av nyttofordon genom ledande teknik och erfarenhet vilket kommer att påskynda införandet av fullelektriska nyttofordon i hela världen, säger Wang Jie, vice styrelseordförande för BYD och vd för BYD:s nyttofordonsdivision.

– Genom att föra samman BYD´s erfarenheter av att utveckla batteridrivna fordon och Hinos teknologi när det gäller elektrifiering, byggd på mångåriga erfarenheter av att utveckla hybridfordon kommer vi att utveckla de bästa batterielektriska nyttofordonen med sikte på en snabb introduktion på marknaden, kommenterar Hinos vd Taketo Nakane.

BYD startade 1995 med utveckling och tillverkning av batterier. 2011 byggde företaget sin första elbuss och har idag levererat mer än 50 000 fullelektriska bussar till mer än 300 städer i över 50 länder och regioner, vilket gör BYD till världsledande på elbussmarknaden.

Hino grundades 1942 och lanserade redan 1991 en hybridbuss för stadstrafik.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)