SL i Storstockholm skjuter upp en planerad avstängning av delar av Roslagsbanan från Stockholm och norrut. Det gör det möjligt att sätta in fler bussar i kollektivtrafiken i Stockholm och därmed också minska risken för trängsel ombord på bussarna.
– Jag har nu fattat beslutet att arbetena på Roslagsbanan senareläggs. Med detta undviker vi en avstängning, risk för störningar och tågtrafiken kan fortsätta att rulla. Att så mycket av trafiken kan upprätthållas och köras genom en svår tid är SL:s tydliga uppdrag, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
– I och med att avstängningen skjuts på framtiden frigörs också resurser som annars skulle låsts till ersättningstrafik. Det möjliggör att rikta dessa till att köra buss där de behövs som mest, för att hantera sjukfrånvaro, upprätthålla ordinarie trafik samt minska trängseln och trycket på trafiken, säger Kristoffer Tamsons.
SL uppger att arbetena på Roslagsbanan, som syftar till att öka kapaciteten och förbereda för nya fordon, kommer att genomföras när samhällssituationen tillåter. Det går inte idag att säga exakt när det blir.
Att Kristoffer Tamsons (M) både är ordförande i det affärsdrivande SL och trafikregionsråd, kan det vara fråga om jäv? SL har under de tre senaste åren levererat en vinst på drygt 1,6 miljarder till Landstinget/Regionen. (Hur mycket kostade namnbytet?)