Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busstillverkare: Låt coronapandemin bli starten för bättre stadsliv

Låt coronakrisen bli startpunkten för ett bättre, miljövänligare stadsliv säger den brittiska busstillverkaren ADL. Foto: ADL.

I städer världen över har luftkvaliteten blivit radikalt bättre och trängseln i gatunätet minskat kraftigt som en följd av covid-19-pandemin och att människor har stannat hemma. Flera storstäder i Europa och USA har redan börjat minska utrymmet för bilismen och istället ge cyklister och fotgängare mycket mer utrymme. Den stora brittiska busstillverkaren ADL, Alexander Dennis, föreslår nu en storsatsning på busstrafiken för att permanent minska trängsel och luftföroreningarna och förbättra livskvalitet och luft i städerna – även efter coronakrisen.

ADL föreslår att minst 10 000 nya bussar med mycket låga eller inga emissioner ska sättas i trafik i brittiska städer de närmaste fyra åren, med start senare i år. Bussarna ska dels ersätta äldre bussar, dels öka kapaciteten i busstrafiken så att resenärerna slipper trängas utan kan hålla avstånd till varandra. Produktionen av bussarna bidrar samtidigt till en ökad sysselsättning och öppnar exportmöjligheter för industrin.

– Det finns ett starkt folkligt stöd för att på det här sättet stödja och stärka dessa möjligheter även efter coronakrisen, att skapa en hälsosammare miljö och fortsätta kampen mot klimatförändringarna, säger ADL:s vd Colin Robertson.

– Vid sidan om cykel och gång samt annan kollektivtrafik har bussen en nyckelroll i lösningen. Vi behöver som samhälle agera omedelbart och så snabbt som möjligt leverera lösningar som minskar försämringen av luftkvaliteten när ekonomin kommer igång igen.

ADL är Storbritanniens största busstillverkare med en produktionskapacitet på drygt 1500 bussar om året. Företaget uppger att man kan öka sin kapacitet snabbt för en storskalig satsning på rena bussar, hybridbussar, batterielektriska bussar och bränslecellsbussar.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)