Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Covid-19: Säkerhetsdörr för bussförare från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz har utvecklat en förardörr i härdat säkerhetsglas som kan eftermonteras på Mercedes-Benz Citaro stadsbussar.  Finns i heltäckande version samt med små öppningar för betalning. Foto: Daimler Buses.

För att skapa en förarmiljö där bussföraren skyddas mot smitta har Mercedes-Benz nu tagit fram en ny dörr till förarplatsen. Dörren är gjord av säkerhetsglas och kan eftermonteras på alla Mercedes-Benz stadsbussar av modell Citaro i den version som lanserades 2011. En plexiglasdörr som kan användas även på äldre Citaro är under utveckling.

Bakgrunden är att bussförare utför ett samhällskritiskt arbete, samtidigt som de är utsatta för den ökade infektionsrisk som kontakten med många människor innebär. Stängda framdörrar, avspärrningar längst fram och olika former av plexiglasskydd är åtgärder som många bussföretag och trafikhuvudmän har genomfört, både i Sverige och i Tyskland.

Men det här är inga permanenta lösningar, resonerar Mercedes-Benz.

Därför erbjuder man nu förardörrar som ska ge bussföraren ett gott skydd och som samtidigt är hållbart. Den nya förardörren kan eftermonteras i Mercedes-Benz Citaro stadsbussar i den modellserie som lanserades 2011. Själva glasskivan är tillverkad av härdat säkerhetsglas och är 780 millimeter bred och nästan 1400 millimeter hög samt täcker utrymmet mellan passagerarna och förarutrymmet.

Skyddet kan fås i två versioner, dels heltäckande, dels med små öppningar för biljettförsäljning som på bilden ovan.

Fönsterskivan finns för olika förardörrar och i såväl låg som hög version och är enligt Mercedes-Benz bussar särskilt lätt att installera på dörrar som redan har ett skyddsglas över halva dörrbredden. Dörren ger en obehindrad sikt, såväl genom vindrutan som via de yttre och inre speglarna och är homologiserat och typgodkänt enligt EU-kraven ECE R43.

Mercedes-Benz arbetar också med att utveckla en lösning med plexiglas istället för säkerhetsglas och räknar med att snart kunna erbjuda en dådan lösning för eftermontering.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)