
MAN, som liksom Scania ingår i Traton, backade under första kvartalet, både när det gäller lönsamhet som antalet sålda bussar och lastbilar.
Buss- och lastbilstillverkaren MAN backade kraftigt under det första kvartalet i år. Liksom Scania ingår MAN i Volkswagens nyttofordonsdivision Traton, men medan Scania lyckades behålla lönsamheten, om än på en lägre nivå än tidigare, lyser siffrorna för MAN Truck & Bus illröda. Orderingången för såväl bussar som lastbilar störtdök, medan Scania ökade sin bussförsäljning vilket vi tidigare rapporterat om (Klicka här).
Orderingången för MAN:s lastbilar minskade med 27 procent och för MAN och Neoplan bussar med 22 procent, från 1 414 enheter första kvartalet 2019 till 1 106 enheter samma period i år.
I likhet med Scania särredovisar inte MAN lönsamheten i bussverksamheten, men för hela MAN Truck & Bus sjönk omsättningen med 13 procent, från 2,6 miljarder euro (28,2 miljarder SEK) till 2,3 miljarder euro (24,9 miljarder SEK).
Rörelseresultatet försämrades kraftigt, från 122 miljoner euro (1,3 miljarder SEK) första kvartalet förra året till ett underskott på 78 miljoner euro (845 miljoner SEK) första kvartalet i år.
Lämna ett svar