Buss- och lastbilstillverkaren Scanias resultat försämrades under det första kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Orsaken: covid-19-pandemin. Scanias nettoomsättning sjönk med åtta procent till 33,1 miljarder kronor från 36,1 miljarder under fjolårets första kvartal. Rörelseresultatet försvagades med 29 procent, från 4,2 miljarder de tre första månaderna förra året till 3,0 miljarder i år. Men det var lastbilarna som backade, bussarna ökade jämfört med första kvartalet förra året. Det framgår av Scanias delårsrapport som presenterades på måndagsförmiddagen.
– Årets första kvartal började positivt men kom från mars månad att präglas av coronavirusets utbrott och de extraordinära samhällsåtgärder som vidtagits för att minska smittspridningen. Scanias leveransförmåga blev alltmer begränsad av komponentbrist och störningar som uppstått i leverantörs- och logistikkedjan. Beslut om att stoppa Scanias europeiska produktion togs i slutet av mars och därpå följde en strukturerad nedstängning av resterande produktion globalt, skriver Scanias vd Henrik Henriksson i sina kommentarer till rapporten.
Han betonar där osäkerheten inför vad covid-19-pandemin kan innebära för framtiden.
Pandemin slog hårt mot lastbilsverksamheten inom Scania. Orderingången för lastbilar sjönk med 27 procent, medan den steg för bussar, från 1 914 enheter första kvartalet 2019 till 2 613 samma tid i år.
I Europa sjönk orderingången med 13 procent till 460 från 526 enheter för första kvartalet 2020 jämfört med första kvartalet 2019.
I Latinamerika steg orderingången med 64 procent till 1 662 (1 012) enheter och i Asien sjönk orderingången med 13 procent till 144 (166) bussar jämfört med första kvartalet 2019. I Eurasien steg orderingången jämfört med samma period föregående år och uppgick till 61 (10) bussar. Orderingången i Afrika och Oceanien steg med 43 procent till 286 (200) bussar. Siffror i parentes avser första kvartalet 2019.
Scanias leveranser av bussar steg med 14 procent till 1 579 (1 390) enheter under det första kvartalet 2020. I Europa steg leveranserna med 32 procent till 433 (328) enheter i jämförelse med första kvartalet 2019. I Latinamerika steg leveranserna med 12 procent till 701 (626) enheter. I Asien sjönk leveranserna med 1 procent till 247 (250) enheter och leveranserna av bussar i Afrika och Oceanien sjönk med 17 procent under första kvartalet till 142 (171) enheter. Leveranserna till Eurasien steg till 56 (15) bussar.
Scanias marknadsandel inom bussar i Europa uppgick till 7,2 procent för första kvartalet 2020 jämfört med 5,0 procent under motsvarande period föregående år.
Scania särredovisar inte lönsamheten i bussverksamheten.
Lämna ett svar