
Rhendalen är ett av de stora resmålen i Tyskland för svenska bussresearrangören. Årets stora tyska workshop GTM blir digital. Foto: Ulo Maasing.
Tyskland är det största utländska destinationslandet för svenska bussresearrangörer och många brukar delta på den årliga, stora workshopen Germany Travel Mart, GTM. Till följd av covid-19-pandemin blev årets GTM inställt – men bara i traditionell form. Istället kommer GTM att äga rum som digitalt evenemang omedelbart efter midsommar, den 22 – 24 juni. I fysisk form återkommer GTM nästa år.
– GTM skapar då en digital plattform, där samtalspartners kan boka onlinemöten med varandra. Fördelen med denna lösning är att man jobbar som vanligt hemma och tar de möten man är intresserad av när det passar. Konceptet är intressant för många tyska partners. Deras deltagaravgift är mycket låg. Inköparna betalar ingenting.
– Med tanke på att det finns en tid efter corona hoppas vi att de svenska inköpare som har kapacitet anmäler sig, säger Iris Müller, chef för Tyska turistbyrån i Stockholm, till bussmagasinet.se.
– För att vårda och bygga vidare på den ovärderliga kontakten med våra partners inom Tysklandsturismen samt med internationella inköpare erbjuder vi i år GTM som digitalt event. I och med detta bygger vi en bro till återhämtningsprogrammen 2020/2021 och nästa fysiska GTM.
Årets fysiska GTM var planerad att hållas i Mecklenburg – Vorpommern den här månaden. Istället är den fysiska upplagan av den största workshopen för inkommande turism till Tyskland flyttad till 25 – 27 april 2021, även då i Mecklenburg – Vorpommern.
– Vi är glada att redan nu kunna bjuda in viktiga kunder från den internationella reseindustrin till den fysiska GTM från den 25 till den 27 april 2021 i Mecklenburg-Vorpommern. Förberedelserna är redan i full gång. Vi kommer även att delta i årets virtuella GTM 2020 för att presentera vår delstat och resedestination i ett webseminarium, säger Tobias Woitendorf, vd för Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern (TMV).
Lämna ett svar