Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Halverad kostnad och tätare turer utan tåg

Hallandstrafiken subventionerar varje resa med Krösatågen med 130 kronor. För övriga trafikslag är subventionen 10 – 50 kronor. Foto: Ulo Maasing.

Att med buss ersätta tågtrafiken mellan Halland och Värnamo med regionaltågen Krösatågen skulle spara mångmiljonbelopp för Hallandstrafiken. Samtidigt skulle turerna bli tätare, men restiderna något längre. I veckan presenterade Hallandstrafiken vilka konsekvenserna skulle bli om Krösatågen ersätts med buss.

– Varje resa med Krösatågen subventioneras med närmare 130 kronor. För våra övriga trafikslag är subventionen 10 – 50 kronor per resa. Underskottet för Krösatågen är cirka 20 miljoner kronor om året. Om trafiken skulle ersättas med bus skulle kostnaderna halveras, uppger Hallandstrafikens chefsstrateg Daniel Modiggård för SvT Nyheter Halland.

– Visserligen skulle restiderna i vissa relationer bli längre, men å andra sidan skulle vi få fler turer, en buss i timmen.

Idag är det i genomsnitt 25 personer/tur som stiger på Krösatågen i Halland. Då har ändå resandet ökat med 36 procent mellan 2017 och 2019. Men det beror främst på att antalet avgångar har blivit fler.

– Beläggningen är för låg för tågtrafik, konstaterar Daniel Modiggård.

Under sensommaren ska politikerna i Region Halland fortsätta diskussionerna om Krösatågens framtid.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)