Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Länstrafikchefen sa upp sig själv – får en miljon

Förre chefen får en miljon tros att hon själv sagt upp sig.

Chefen för kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, Din Tur, meddelade den 8 maj förra året att hon inte ville fortsätta på jobbet när hennes femåriga avtal gick ut i januari i år. Trots att Camilla Fahlander själv valde att sluta får hon ett generöst avgångsvederlag – nästan 86 000 kronor i månaden under ett års tid, totalt drygt en miljon kronor. Det rapporterar Örnsköldsviks Allehanda.

Din Tuyr ägs av Region Västernorrland samt de sju kommunerna i regionen och brottas med betydande ekonomiska problem. Förra året gick Din Tur med tio miljoner kronor i förlust. Prognosen för i år är mint tretton miljoner i förlust – men det kan bli mycket mer på grund av covid-19-pandemin.

– Jag blev förvånad när jag fick se Fahlanders avtal mom tolv månaders ersättning, trots att hon själv valt att sluta. När jag började titta på avtalet såg jag att det även fanns en paragraf där det stod att hon skulle ha rätt till 12 månadslöner från dagen hon slutade, som skulle vara 12 januari i år, säger Din Turs ordförande Per Wahlberg(M) till tidningen.

Han betonar att hans företrädare hade skrivit avtalet och att han har fått ärva det.

Fahlander behövde dock inte arbeta hela sin avtalstid ut. En ny förbundsdirektör, Charlotta Hellhoff, tillträdde redan i augusti vilket gjorde att Fahlander kunde sluta ett par månader tidigare än vad hennes avtal sa. Annars hade Din Tur inte bara haft miljonfallskärm att betala till Fahlander utan också dubbla förbundsdirektörslöner under fem månader.

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. Den här typen av avtal är att betraktas som skamliga. Tredubbel chaufförslön i 12 månader när man väljer att sluta frivilligt!!
    Det vanliga är att man ska ställa sig till arbetsmarknadens förfogande och även vara beredd att flytta för för att uppbära stöd.
    När ska privilegiesamhället upphöra?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)