Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Covid-19-pandemin kan ändra framtida resmönster

Coronapandemin har fått en stark påverkan på hur vi reser och arbetar i Sverige, konstaterar forskare vid K2 i Lund. Foto: Ulo Maasing.

Covid-19-krisen har bidragit till en revolutionerande förändring i svenskarnas liv, både privat och när det gäller arbetet. Isolering och resebegränsningar har resulterat i en dramatiskt minskad efterfrågan på persontransporter. Det gäller inte minst kollektivtrafik, eftersom många är rädda för att bli smittade av andra resenärer. Många tror att erfarenheterna från krisen gör att vi kommer att bli mycket bättre på att arbeta och ha möten digitalt men att arbetspendlingen på sikt återgår till samma nivåer som tidigare. Det visar en färsk studie vid K2, Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik.

Forskare vid K2 har studerat hur covid-19-pandemin har påverkat arbets- och resmönster hos medarbetare i svenska myndigheter. Resultaten indikerar att den långsiktiga påverkan på samarbetsformer och möten är större än pandemins påverkan på pendlingsvanor.

– Vi vet ännu inte hur omfattande eller långvarigt detta tillstånd kommer att vara, men vi kan redan se effekter på resmönster, säger Lena Winslott Hiselius från Lunds universitet.

Förutom att hantera effekterna av covid-19, måste transportsystemet också förändras för att minska utsläppen av växthusgaser, konstaterar studien.

Ett sätt att minska efterfrågan på persontransporter är att introducera olika digitala verktyg och tjänster. Under covid-19-pandemin testas det i vad som kan betraktas som en storskalig försöksverksamhet. Erfarenheter från de nya arbetssätt och vanor som nu etableras kommer troligen få kvarstående effekter, också efter att pandemin klingat av, menar forskarna vid K2.

– Vår studie av COVID-19 pandemins påverkan på arbets- och resmönster fokuserar på anställda i fem svenska myndigheter och deras pendlings- och arbetsresor. Vi försöker analysera vilka effekter externa rekommendationer och begränsningar haft, utöver de minskningar av resandet som de här myndigheterna redan har uppnått, berättar Lena Winslott Hiselius.

86 procent uppgav att deras pendling förändrats under COVID-19 pandemin. För arbetsresor var minskningen ännu större. Endast tre procent menade att de fortsatte genomföra affärsresor som tidigare, de allra flesta mötena genomfördes istället virtuellt.

De flesta anser att deras arbete kommer att förändras avsevärt och att vi kommer att bli mycket bättre på att samarbeta med hjälp av digitala verktyg. En majoritet av respondenterna tror dock att arbetspendlingen kommer att återgå till samma nivåer som tidigare.

– Sammantaget indikerar våra resultat att det finns en stor potential i ett förändrat beteende där digitala verktyg ger en möjlighet att påverka om och hur vi genomför arbetsresor och pendlar, säger Peter Arnfalk från Lunds universitet.

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. “Höghastighetståg, som beräknas kosta inte 230 MDK utan 400 miljarder kronor, bör mot pandemi-bakgrunden bli ännu mer inaktuella. Stärkta av K2-undersökningarna. Att folk kommer att arbeta hemma mer och resa mindre var ju ingen direkt nyhet, men det blev så tydligt under corona-tider att till och med MP borde inse det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)