Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu kommer Mercedes-Benz elledbuss

Nu kommer Mercedes-Benz batteridrivna stadsbuss eCitaro även som ledbuss. Foto: Daimler Bues.

Mercedes-Benz bussar, som ingår i Daimler Buses, lanserar nu eCitaro G, det vill säga ledbussversionen av sin batteridrivna stadsbuss eCitaro. Bussen kan ta upp till 146 passagerare och är den första fullelektriska ledbussen från Mercedes-Benz. Enligt tillverkaren har man redan order på mer än 60 bussar från ett halvdussin städer. De första leveranserna till flera kunder sker senare i år.

Nya eCitaro G lanseras med NMC-batterier, där förkortningen står för litium-nickel-mangan-koboltoxid och som är en variant av litiumjonbatterier. Redan senare i år väntas Mercedes-Benz öka bussens prestationsförmåga genom att byta till en ny version av NMC-batterier. Även solid-statebatterier kommer som ett alternativ.

Interiören i eCitaro G. Foto: Daimler Buses.

Solid state-batterier innehåller ingen vätska som kan läcka eller börja brinna. De har en hög energitäthet och lång livslängd. För batteritillverkningen används inte råmaterial som kobolt, nickel eller mangan.

Med sju batteripaket har bussen en kapacitet på 441 kWh vilket enligt tillverkaren gör att den på en laddning har en räckvidd som behövs för en typisk stadsbuss.

Enligt Mercedes-Benz erbjuder man de två batteriteknologierna NMC och solid state som alternativ eftersom de lämpar sig för olika lösningar när det gäller laddning. NMC-batterierna är lämpade för snabbladdning, antingen i depå eller ute på linjen, medan solid state-batterierna laddas långsamt.

Nästa år kommer såväl eCitaro G som den normallånga eCitaro att få längre räckvidd genom att båda modellerna då kan fås med en bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Därmed elimineras nästan helt behovet av laddning längs linjen och behovet av laddstationer för detta med tillhörande infrastruktur.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)