Covid-19-pandemin har slagit hårt mot bussbranschen och därmed även för busstillverkarna. Under april och maj rasade nyregistreringarna av turistbussar i Europa med 82 procent, enligt siffror som den italienska facktidningen Sustainable Bus har tagit fram. Värst var raset i Schweiz och Portugal med en minskning på drygt 95 procent.
I Tyskland minskade marknaden med 87 procent, i Frankrike med 69 procent, Polen med 90 procent, Italien med 82 procent och i Sverige med drygt 76 procent. Bara fjorton nya turistbussar registrerades här i landet under de två månaderna. I EU som helhet minskade nyregistreringarna av turistbussar under de två månaderna från 3079 år 2019 till 554 i år. Den stora tyska marknaden krympte från 693 till 84 bussar.
När Volvo förra veckan presenterade sin delårsrapport (klicka här) var raset för bussarna slående. Rörelseresultatet för perioden april – juni var i fjol 403 miljoner kronor. Samma period i år var rörelseresultatet ett minus på 523 miljoner – ett ras på närmare en miljard. När det gäller turistbussmarknaden talar Volvo om en kollaps.
– Våra kunder som driver långfärds- bussar och turistbussar har drabbats särskilt hårt med stora delar av deras flottor ståendes stilla, kommenterade Volvos koncernchef Martin Lundstedt.
Bilden för bussar för kollektivtrafik, stads- och regionbussar, ser annorlunda ut eftersom marknaden där i hög grad styrs av trafikupphandlingar och när nya trafikavtal startar. Om många trafikavtal går igång ökar registreringarna. Omvänt minskar de när få avtal startas upp.
Totalt minskade enligt Sustainable Bus nyregistreringarna av stadsbussar i EU under april och maj med 28 procent, från 2945 till 2121 bussar.
Klass 2-bussarna, i praktiken regionbussarna, minskade med 36,6 procent under april och maj, från 1707 till 1082 bussar. Men liksom för stadsbussarna påverkas marknaden starkt av trafikupphandlingarna och när nya trafikavtal startar.
Lämna ett svar