
Covid-19-pandemin slår hårt mot Volvokoncernen. Efterfrågan på turistbussar har kollapsat. Bild: Volvo.
Covid-19-pandemin slår hårt mot Volvokoncernen. Det framgår av Volvos delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen. Koncernens rörelseresultat för perioden april – juni blev 3,3 miljarder kronor, ett ras från 15,1 miljarder samma period förra året. Rörelsemarginalen blev 4,5 procent mot 12,5 procent. Volvo Bussar har drabbats hårt av pandemins effekter. Förra året var rörelseresultatet för perioden april – juni ett plus på 403 miljoner kronor, i år redovisar Volvo Bussar en rörelseförlust på 532 miljoner samma månader. Volvo talar om en kollaps för långfärdsbussarna.
Rörelsemarginalen för Volvo Bussar sjönk från 4,5 procent i fjol till ett minus på 16,6 procent i år. Särskilt stort, 80 procent, var raset i Nordamerika. I Europa var nergången i omsättning 43 procent.
Orderingången för Volvo Bussar rasade med 55 procent under kvartalet som en följd av att efterfrågan på långfärdsbussar kollapsade. Under andra kvartalet i år fick Volvo beställningar på 979 bussar. I fjol var siffran 2 152 bussar.
– Volvo Bussar hade ett besvärligt kvartal då bussoperatörer över hela världen ställdes inför den kraftiga påverkan på resandet från pandemin. Våra kunder som driver långfärds- bussar och turistbussar har drabbats särskilt hårt med stora delar av deras flottor ståendes stilla, skriver Volvos koncernchef Martin Lundsgtedt i delårsrapporten.
– Medan efterfrågan är låg i segmentet för turistbussar fortsätter transformationen till mer hållbar kollektivtrafik med en stabil efterfrågan på elektrifirade stadsbussar.
Omsättningen för Volvo Bussar sjönk under kvartalet med 64 procent och leveranserna minskade med 68 procent. Totalt uppgick Volvokoncernens nettoomsättning under kvartalet till 73 227 miljoner kronor vilket kan jämföras med 120 694 miljoner samma tid förra året.
Volvo Bussar levererade 873 enheter under det andra kvartalet i år. Det är en minskning med 68% framför allt som en konsekvens av nedstängningar, vilket påverkade både leverantörskedjan och efterfrågan, särskilt på långfärdsbussar.
Lämna ett svar