Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

“Högsäsongen ödelagd för svenska hotell”

Stefan Westerberg, Stockholms Handelskammare: Högsäsongen är ödelagd för hotellen. Bild: Stockholms Handelskammare.

Det går fortsatt trögt för hotellbranschen i Sverige. Det visar helt nya siffror från Benchmarking Alliance, rapporterar Stockholms Handelskammare. juli månad stannade beläggningen i Sverige på 41 procent och i Stockholms län var siffran klart lägre, endast 22 procent.

– Rörelsen är åt rätt håll, men det går trögt som sirap och situationen är fortsatt så dålig att man redan nu kan slå fast att högsäsongen ödelagts. Det kommer krävas att regeringen förlänger stödet för förlorad omsättning över sommarmånaderna, annars kommer dessa företag kämpa i uppförsbacke väldigt länge, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

– Beläggningen i Sverige slog i botten under april månad då endast 12 procent av rummen var uthyrda. Därefter noterades 16 procent i maj, 22 procent i juni och nu 41 procent i juli.

Föregående år var beläggningen 74 procent på svenska hotell under juli månad.

Hotellen i Stockholms län noteras för ännu svagare siffror. Under juli 2019 noterades en beläggning på 69 procent, en siffra som i år stannar på endast 22 procent.

– Det är ett väldigt stort problem att omställningsstödet endast täcker mars och april, eftersom hotellens kris ligger i allt väsentligt efter april månad. Det leder till väldigt stora ekonomiska bortfall som man inte kan söka stöd för och då är det svårt att rädda jobb i besöksnäringen. Det är uppenbart att stora delar av branschen har problem och behöver mer stöd, säger Stefan Westerberg.

Snittpriserna på svenska hotell föll med 8 procent i landet, från 987 kronor i juli 2019 till 911 kronor i juli 2020. Motsvarande jämförelse för Stockholms län visar att priserna sänktes med 21 procent, från 972 kronor till 773 kronor. Det innebär att de samlade logiintäkterna för hotell föll med 49 procent i landet och hela 75 procent i Stockholms län.

– Stockholm drabbas väldigt hårt av att upplevelseindustrin begränsats och i vissa delar helt avstannat. Stora evenemang inom kultur, musik och idrott och kända nöjesparker är en väldigt viktig del av huvudstadens attraktionskraft. När dessa verksamheter står på paus så blir det svårare att locka gäster och det återspeglas så klart i hotellens siffror, säger Stefan Westerberg.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)